- Najwięcej krytycznych uwag mieszkańców dotyczy stanu dróg i chodników. Aż 17 procent ankietowanych uważa, że to właśnie naprawy ulic, chodników oraz budowa obwodnicy powinny być dla miasta priorytetem.
- Mieszkańcy zwracają też uwagę na wolne tempo remontów i utrudnienia, które im towarzyszą.
- Drugim często wskazywanym problemem są korki i komunikacja samochodowa. Co dziesiąty badany oczekuje rozwiązań, które usprawnią ruch aut w mieście i zmniejszą zatory na głównych ulicach.
Komunikacja miejska. Jest poprawa, ale bydgoszczanie nadal mają zastrzeżenia
Z komunikacji miejskiej korzysta 63 procent mieszkańców. Pozytywnie ocenia ją 45 procent ankietowanych, ale niemal co piąty (19 procent) wystawia ocenę negatywną. To wynik lepszy niż w poprzednich latach, jednak nadal daleki od jednoznacznie dobrego.
Takich zmian w komunikacji miejskiej chcą bydgoszczanie
Mieszkańcy wskazują na potrzebę nowych połączeń, modernizacji taboru i lepszej organizacji kursów. Te postulaty pojawiają się w badaniach regularnie.
Parkingi to temat, który ciągle budzi emocje w Bydgoszczy
7 procent ankietowanych uznało parkingi za jeden z najważniejszych problemów w mieście. Ponad połowa badanych nie ocenia działań miasta w tym zakresie pozytywnie. Szczególnie krytycznie postrzegana jest sytuacja w centrum i na sąsiednich osiedlach.
Jak bydgoszczanie oceniają życie w mieście?
63 procent respondentów deklaruje zadowolenie z jakości życia w Bydgoszczy. Jednocześnie 35 procent uważa, że w ciągu ostatniego roku jakość życia się poprawiła,50 procent nie widzi większych zmian,15 procent twierdzi, że sytuacja się pogorszyła. 45 procent badanych spodziewa się poprawy w przyszłości.
Bydgoski Budżet Obywatelski zna większość bydgoszczan
Najbardziej rozpoznawalnym programem pozostaje Bydgoski Budżet Obywatelski – zna go 79 procent mieszkańców. 58 procent deklaruje, że bierze udział w głosowaniu. Ci, którzy nie głosują, najczęściej tłumaczą to brakiem czasu.
Skąd mieszkańcy czerpią informacje?
Bydgoszczanie najczęściej dowiadują się o sprawach miasta z:
- portali internetowych i mediów społecznościowych (ok. 50 proc.),
- radia lokalnego (38 proc.),
- portali miejskich i telewizji lokalnej (ok. co trzeci mieszkaniec).
Jak przeprowadzono badanie?
Badanie wykonał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych. Zrealizowano je w listopadzie 2025 roku metodą telefonicznych wywiadów (CATI) na próbie 1000 mieszkańców Bydgoszczy.
Wyniki pokazują, że choć ogólna ocena życia w mieście pozostaje stabilna, mieszkańcy wciąż jasno wskazują problemy, które najbardziej wpływają na ich codzienne funkcjonowanie.