Jak napisać petycję? Kiedy burmistrz lub wójt nie musi jej nawet czytać?

i

Autor: Pexels

Akcja społeczna

Jak napisać petycję? Kiedy wójt, burmistrz lub prezydent nie musi jej nawet czytać?

2024-02-08 14:55

Petycja to ważne narzędzie w komunikacji między mieszkańcami a lokalnymi władzami. Daje nam możliwość przedstawienia swoich racji, a urzędnikom pokazuje, że nie chodzi o atak, tylko o konstruktywną próbę rozwiązania ważnego dla społeczności problemu. Składając ją, trzeba się jednak nie tylko uzbroić w argumenty, ale i w cierpliwość, bo na odpowiedź poczekamy nawet trzy miesiące, a w skrajnych przypadkach pół roku!

Prawo do składania petycji, ale też wniosków i skarg daje nam konstytucja. Można to robić zarówno w interesie swoim lub kogoś innego (za jego zgodą), jak i w imię dobra wspólnego. Adresatami takich dokumentów mogą być przedstawiciele władzy publicznej oraz organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nich zadaniami publicznymi.

Czego może dotyczyć petycja?

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:

  • zmiany przepisów prawa,
  • podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Kto może złożyć petycję?

Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów.

Petycja musi spełniać określone warunki formalne

Petycję składa się w formie pisemnej lub elektronicznie. Musi być podpisana.

Co powinna zawierać petycja?

  • nazwisko osoby wnoszącej petycję;
  • miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adres do korespondencji;
  • jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
  • oznaczenie adresata petycji;
  • wskazanie przedmiotu petycji;
  • jeśli petycja składana w interesie kogoś innego, muszą być w niej też jego dane.

Ile czasu wójt, burmistrz czy prezydent miasta ma na rozpatrzenie petycji?

Prawo mówi jasno: petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia. Jeśli zdarzy się coś, co uniemożliwi rozpatrzenie petycji w tym czasie, termin może być wydłużony o kolejne trzy miesiące. Po rozpatrzeniu petycji adresat ma musi zawiadomić osoby, które ja wniosły, o rezultatach - pocztą tradycyjną lub mailem. Nie można się poskarżyć na sposób załatwienia petycji.

Jak napisać petycję?

Zasady pisania petycji:

  1. Na początku przedstaw krótko, kto jest adresatem petycji, jaki jest jej cel i dlaczego jest on ważny.
  2. Sformułuj postulaty i opisz je zwięźle, jasno i zrozumiale dla odbiorcy.
  3. Używaj konkretnych danych, jeśli to możliwe, aby podkreślić pilność lub potrzebę zmiany.
  4. W kolejnych akapitach uzasadnij, dlaczego petycja jest potrzebna, opierając się na faktach, statystykach, doświadczeniach osobistych lub innych wiarygodnych źródłach.
  5. Wyjaśnij, jakie korzyści przyniesie spełnienie postulatów petycji.

Siła petycji będzie większa, jeśli zbierzesz podpisy ludzi, którzy ją popierają i dołączysz, wysyłając ją do urzędu.

Kiedy wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie musi nawet czytać przesłanej mu petycji?

Jeżeli w petycji nie wskażemy imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu podmiotu wnoszącego petycję, pozostawia się ją bez rozpatrzenia.

Zimowy Kiermasz Płyt Winylowych w Bydgoszczy