- Bydgoszcz stawia na elektromobilność, podpisując umowę na dostawę 11 autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK).
- Kontrakt z firmą Solaris Bus & Coach o wartości ponad 56,2 mln zł obejmuje również budowę infrastruktury ładowania i elektrowni fotowoltaicznej w zajezdni.
- Inwestycja wspierana środkami unijnymi i budżetem miasta, ma na celu stworzenie bardziej ekologicznego systemu transportu publicznego.
- Dowiedz się, jak ta inwestycja zmieni transport publiczny w mieście i co oznacza dla jego mieszkańców.
Tyle będą kosztowały elektryczne autobusy. Skąd pieniądze?
8 lipca 2025 miasto podpisało umowę na dostawę 11 elektrobusów dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy. Po bydgoskich ulicach ma jeździć siedem elektrobusów przegubowych i cztery krótkie, 12-metrowe. Pojazdy będą ładowane poprzez złącze plug-in.
- To bardzo dobry dzień dla Bydgoszczy, jeszcze lepszy dla pasażerów i środowiska – mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz. - Podpisujemy kontrakt na dostawę ekologicznych, komfortowych pojazdów, które zaczną wozić mieszkańców. Cieszę się że ten ważny krok w kierunku elektromobilności wykonują jako pierwsze Miejskie Zakłady Komunikacyjne. To utwierdza przekonanie, że spółka potrafi stawiać na innowacje i skutecznie pozyskiwać fundusze na ich realizację. Takie działania zawsze będziemy wspierać. Naszym wspólnym celem będzie zakup kolejnych takich pojazdów. Chcemy być stawiani za wzór nie tylko przy wymianie floty tramwajowej – obecnie mamy jedną z najmłodszych w Polsce, ale również przy odnowie parku autobusowego - dodaje.
- Autobusy wykona firma Solaris Bus & Coach.
- Wartość kontraktu to ponad 56,2 mln zł (netto).
- Finalizacja całości zamówienia i odbiorów planowana jest na 2026 rok.
Zamówienie obejmuje nie tylko autobusy. Powstanie cała infrastruktura do ich ładowania. Powstanie 14 punktów ładowania (12 stacjonarnych i 2 mobilne), do tego dwie wiaty (zadaszone parkingi dla autobusów) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie zajezdni. Wybudowana zostanie elektrownia fotowoltaiczna o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh oraz niezbędną infrastrukturą techniczną.
Skąd pieniądze na autobusy elektryczne dla Bydgoszczy?
Miejskie Zakłady Komunikacyjne otrzymały dotację z III edycji programu "Zielony Transport Publiczny", która wynosi 41,65 mln zł netto, w tym 30,5 mln zł przeznaczone na autobusy. Program korzysta ze środków KPO. 12 mln zł pochodzi z budżetu miasta. Jak wyjaśniają miejscy urzędnicy, radni zatwierdzili zwiększenie wydatków na transport publiczny, co obejmowało pokrycie udziału własnego MZK w programie "Zielony Transport Publiczny".
Polska firma wyprodukuje autobusy elektryczne dla bydgoszczan
Solaris Bus & Coach sp. z o.o., czołowy europejski producent autobusów miejskich i podmiejskich, specjalizuje się w rozwoju pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, takich jak elektryczne, wodorowe i trolejbusy. Pojazdy marki Solaris, produkowane w Polsce od etapu koncepcji przez fazę projektową do realizacji, zostały dostarczone operatorom komunikacji miejskiej w całej Europie, wspierając transformację transportu na bardziej ekologiczny i zrównoważony. Solaris jest częścią hiszpańskiej Grupy CAF i został wielokrotnie nagrodzony za jakość i innowacyjność swoich produktów.