- Mieszkańcy miejscowości położonych w sąsiadującej z Bydgoszczą gminą Dąbrowa Chełmińska martwią się, czy przez najbliższe 15 miesięcy uda im się na czas docierać do pracy, szkoły, do lekarza.
- 16 października 2025 roku rozpoczyna się przebudowa trzykilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 551 pomiędzy Strzyżawą i Ostromeckiem oraz pomiędzy Ostromeckiem i Nowym Dworem.
Rusza przebudowa DW 551 w Nowym Dworze, Ostromecku, Strzyżawie
O wybraniu alternatywnej drogi do Bydgoszczy mowy nie ma, bo nie istnieje. Przebudowywany odcinek można starać się ominąć, skręcając w Ostromecku na Wałdowo Królewskie, ale nie jest to raczej rozwiązanie dla tych, którzy dojeżdżają z Nowego Dworu czy Reptowa. Zdesperowani mieszkańcy miejscowości położonych za Nowym Dworem będą pewnie nakładać drogi i jeździć przez Złąwieś Wielką. Pewne jest tylko jedno - będą korki, a czas dojazdu do miasta mocno się wydłuży.
Jak będziemy jeździć DW 551 podczas przebudowy?
O szczegóły rozwiązań zaplanowanych na czas prowadzonej modernizacji zapytaliśmy w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
- Droga będzie dostępna w trakcie prac. To najczęściej zgłaszany postulat lokalnych społeczności, który uwzględniliśmy, planując prace. Dlatego prace budowlane prowadzone będą pod ruchem. Nie występuje konieczność objazdów na głównym ciągu drogi wojewódzkiej - informuje Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW w Bydgoszczy. - Prace są dzielone na etapy, w których kierowcy będą korzystać z jednego pasa ruchu. Ruchem kierować będą w zależności od etapu pracownicy wykonawcy lub sygnalizacja świetlna - dodaje.
Modernizacja krótkiego odcinka DW 551 potrawa do końca 2026 roku. Co zajmie tyle czasu?
Dlaczego inwestycja pochłonie tyle czasu?
- Termin realizacji jest stosunkowo krótki mając na uwadze zakres i sposób prowadzenia robót oraz okres zimowy, który pozwala realizować tylko część prac budowlanych - mówi Michał Sitarek.
Zaczyna się wielka przebudowa. Inwestycja obejmuje szereg zadań:
- poszerzenie jezdni drogi wojewódzkiej do 7,0 m na całej długości
- wzmocnienie konstrukcji jezdni,
- ułożenie nowych warstw nawierzchni jezdni,
- wykonanie nawierzchni redukującej poziom hałasu,
- budowa zjazdów indywidualnych z kostki betonowej oraz publicznych o nawierzchni bitumicznej oraz poboczy,
- wymiana oznakowania pionowego, wykonanie nowego oznakowania poziomego,
- przebudowa dwóch przepustów,
- roboty na sieciach elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych,
- budowa oświetlenia,
- budowa kanalizacji deszczowej wraz separatorami substancji ropopochodnych,
- wykonania oraz odtworzenie rowów odwodnieniowych,
- budowa odcinków kanalizacji sanitarnej,
- budowa fragmentów chodników, dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych w Strzyżawie i Ostromecku,
- wykonanie zatok autobusowych oraz doświetlonych przejść dla pieszych,
- wykonanie nasadzeń.
Utrudnienia także dla rowerzystów
Z utrudnieniami w czasie przebudowy muszą się liczyć też rowerzyści, korzystający ze ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej.
- Przebudowujemy również skrzyżowania w obrębie drogi wojewódzkiej oraz zbudujemy nowe fragmenty ciągów pieszo-rowerowych w Strzyżawie i Ostromecku - mówi Michał Sitarek.
Drogowcy zaplanowali nasadzenia zastępcze. Pod topór pójdzie 39 drzew, posadzonych zostanie 170 nowych
Drogowcy zapalnowali też wycinkę starych drzew rosnących wzdłuż drogi.
- Inwestycję powiązaliśmy od razu z bardzo dużym pakietem nasadzeń zastępczych - zasadzimy aż 170 drzew i 235 metrów kwadratowych krzewów. Równocześnie pracujemy nad tym, by kolejne odcinki drogi wojewódzkiej nr 551 zyskały charakter alei. Wycinki między Strzyżawą i Nowym Dworem ograniczyliśmy do absolutnego minimum (39 drzew w tym znaczna część o bardzo małej średnicy) i poprzedziliśmy je szczegółową wizją w terenie oraz uzyskaniem niezbędnych pozwoleń - informuje Michał Sitarek.
- Koszt tej inwestycji to prawie 22 mln zł.
- Gruntowna modernizacja drogi finansowana jest budżetu województwa oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza.