Kilak firm chce zająć się projektem ronda Jagiellonów w Bydgoszczy
Aż siedem firm projektowych jest zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów. Miasto właśnie otworzyło oferty przetargowe i je analizuje.
- Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Wstępnie zakładamy, że kompletną dokumentacją będziemy dysponować do końca 2026 roku - informują bydgoscy urzędnicy.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy może wydać na podstawowe zamówienie 3 374 055 zł. Aż trzy firmy, składając oferty, przekonują, że przygotują dokumentację projektową za mniejsze pieniądze. Bydgoska firma BAK złożyła ofertę o wartości ok. 1,86 mln zł za zamówienie podstawowe. Poznańska Sweco Polska chce za to ponad 2,37 mln zł, a Progreg z Krakowa - 2,83 mln zł. Pozostałe przedsiębiorstwa złożyły droższe oferty: Highway – 3,5 mln zł, Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem i Asecon – 3,6 mln zł, Schuesller-Plan Inżynierzy – 4,4 mln zł, Infra – Centrum Doradztwa – 4,5 mln zł.
Pieniądze to jedno z kryterium w przetargu, poza tym cenione jest doświadczenie projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej jako koordynator projektu.
Koncepcja przebudowy powstała po konsultacjach społecznych, a miasto wzięło ostatecznie pod uwagę wiele z proponowanych rozwiązań. To będzie punkt wyjścia dla projektantów.
Co się zmieni na rondzie Jagiellonów po przebudowie?
- Ma powstać osiem wind przystosowanych nie tylko do transportu ludzi, ale też rowerów czy wózków dziecięcych. a
- Powstaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). To dla wygody i na wypadek awarii wind.
- Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
- Pojawią się dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. To po to, by w przyszłości łatwiej było wprowadzić zmian w siatce połączeń - na przykład dołożenie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
- Wszystkie schody zostaną wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
- Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego będzie zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji. Na peronach tramwajowych - częściowe zadaszenie, zieleń.
- W planach jest też remont schodów oraz przejścia podziemnego i zmiana jego zagospodarowania.
Zmiany na rondzie Jagiellonów. Na jezdni będą śnieżki rowerowe, ale przejść dla pieszych nie będzie
Wzdłuż ul. Jagiellońskiej zostaną wyznaczone pasy dla rowerów.
- W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa - informuje miasto.
Pomysł budowy naziemnych przejść został odrzucony, bo wtedy na rondzie musiałaby powstać sygnalizacja, co zakorkowałoby miasto.
Projekt i budowa będzie dofinansowana z unijnych pieniędzy w kwocie 40 mln zł.
Bydgoska Łuczniczka z parku Kochanowskiego ma w świecie swoje bliźniaczki. Gdzie jest oryginał? Zobaczcie zdjęcia.