inwestycje

Aż siedem firm chce zaprojektować na nowo rondo Jagiellonów w Bydgoszczy. Jak to ma wyglądać? [WIZUALIZACJA]

2024-08-23 14:39

Do przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów stanęło aż siedem firm. Teraz miejscy urzędnicy przyglądają się ich ofertom. Zobaczcie, jak to ważne miejsce ma wyglądać po zakończeniu prac.

Kilak firm chce zająć się projektem ronda Jagiellonów w Bydgoszczy

Aż siedem firm projektowych jest zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów. Miasto właśnie otworzyło oferty przetargowe i je analizuje.

- Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Wstępnie zakładamy, że kompletną dokumentacją będziemy dysponować do końca 2026 roku - informują bydgoscy urzędnicy.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy może wydać na podstawowe zamówienie 3 374 055 zł. Aż trzy firmy, składając oferty, przekonują, że przygotują dokumentację projektową za mniejsze pieniądze. Bydgoska firma BAK złożyła ofertę o wartości ok. 1,86 mln zł za zamówienie podstawowe. Poznańska Sweco Polska chce za to ponad 2,37 mln zł, a Progreg z Krakowa - 2,83 mln zł. Pozostałe przedsiębiorstwa złożyły droższe oferty: Highway – 3,5 mln zł, Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem i Asecon – 3,6 mln zł, Schuesller-Plan Inżynierzy – 4,4 mln zł, Infra – Centrum Doradztwa – 4,5 mln zł.

Pieniądze to jedno z kryterium w przetargu, poza tym cenione jest doświadczenie projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej jako koordynator projektu.

Koncepcja przebudowy powstała po konsultacjach społecznych, a miasto wzięło ostatecznie pod uwagę wiele z proponowanych rozwiązań. To będzie punkt wyjścia dla projektantów.

Co się zmieni na rondzie Jagiellonów po przebudowie?

  • Ma powstać osiem wind przystosowanych nie tylko do transportu ludzi, ale też rowerów czy wózków dziecięcych. a
  • Powstaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). To dla wygody i na wypadek awarii wind.
  • Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
  • Pojawią się dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania. To po to, by w przyszłości łatwiej było wprowadzić zmian w siatce połączeń - na przykład dołożenie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
  • Wszystkie schody zostaną wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
  • Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego będzie zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji. Na peronach tramwajowych - częściowe zadaszenie, zieleń.
  • W planach jest też remont schodów oraz przejścia podziemnego i zmiana jego zagospodarowania.

Zmiany na rondzie Jagiellonów. Na jezdni będą śnieżki rowerowe, ale przejść dla pieszych nie będzie

Wzdłuż ul. Jagiellońskiej zostaną wyznaczone pasy dla rowerów.

- W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa - informuje miasto.

Pomysł budowy naziemnych przejść został odrzucony, bo wtedy na rondzie musiałaby powstać sygnalizacja, co zakorkowałoby miasto.

Projekt i budowa będzie dofinansowana z unijnych pieniędzy w kwocie 40 mln zł.

Bydgoska Łuczniczka z parku Kochanowskiego ma w świecie swoje bliźniaczki. Gdzie jest oryginał? Zobaczcie zdjęcia.

Wyjątkowa parada łodzi podczas Festiwalu Wisły w Bydgoszczy 2024

QUIZ PRL. Przedszkole w PRL-u. Kto nie był wtedy przedszkolakiem, ten nie ma szans na komplet punktów

Pytanie 1 z 15
Najstarsza grupa w przedszkolu to:
QUIZ Przedszkole w PRL-u. Kto nie był wtedy przedszkolakiem, ten nie ma szans na komplet punktów