Nowy program dofinansowania na rowery elektryczne. Kto i na co może liczyć?
Jak podaje serwis infor.pl, zgodnie z zapowiedziami wiceprezesa NFOŚiGW, Pawła Augustyna, program „Mój rower elektryczny” wystartuje już w II kwartale 2025 roku. Dofinansowanie będzie dostępne dla pełnoletnich osób fizycznych. Celem programu jest zachęcenie Polaków do przesiadki z samochodów na bardziej ekologiczne środki transportu.
Wysokość wsparcia może wynieść:
- do 2,5 tys. zł przy zakupie klasycznego roweru elektrycznego,
- do 4,5 tys. zł w przypadku rowerów cargo lub wózków rowerowych.
Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji, czyli po zakupie pojazdu. Uczestnicy programu muszą przygotować się zatem na konieczność wyłożenia całej kwoty z własnej kieszeni. Zwrot kosztów otrzymają dopiero po zakupie jednośladu.
Tylko rowery z UE. Chińskie „elektryki” nie przejdą
Nowy program dopłat stawia na jakość i bezpieczeństwo. Wsparcie obejmie wyłącznie rowery wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej. Popularne, tanie modele z Chin nie zostaną objęte dofinansowaniem – zaznacza portal. To nie wszystko. Wiele jednośladów nie spełnia wymogów prawnych i technicznych, co może narażać użytkowników na poważne konsekwencje.
Część chińskich rowerów wyposażona jest w silniki o mocy wyższej niż dopuszczalne 250 W. Formalnie stają się one zatem motorowerami. To oznacza konieczność rejestracji, obowiązkowe ubezpieczenie OC i posiadanie prawa jazdy kategorii AM. Brak spełnienia tych obowiązków może kosztować nawet kilka tysięcy złotych kary.
Jakie pojazdy kwalifikują się do programu?
W ramach programu można będzie uzyskać dofinansowanie na:
- klasyczny rower elektryczny – z silnikiem wspomagającym tylko podczas pedałowania,
- rower transportowy (cargo) – do przewozu osób lub towarów,
- wózek rowerowy elektryczny – szerszy niż zwykły rower, z przestrzenią ładunkową.
Wszystkie pojazdy muszą spełniać szereg wymagań technicznych – m.in. normę EN15194, posiadać baterię min. 10Ah, być zasilane napięciem do 48V i mieć certyfikat CE. Rowery muszą być nowe (maksymalnie 24 miesiące od daty produkcji) i wyposażone w zestaw do ładowania.
Polecany artykuł:
Kto nie może dostać dopłaty?
Dofinansowanie nie obejmie:
- rowerów z tzw. „manetką gazu” (czyli bez pedałowania),
- pojazdów umożliwiających zmianę limitu wspomagania powyżej 25 km/h,
- rowerów z napędem niezgodnym z przepisami – np. zbyt mocnym silnikiem,
- rowerów z przyczepkami zamiast wbudowanej przestrzeni ładunkowej (dotyczy cargo).
Ponadto, zakup nie może być sfinansowany poprzez leasing, a dopłata obejmuje jedynie wersję standardową roweru – bez dodatkowego, opcjonalnego wyposażenia.
Ile rowerów zostanie objętych wsparciem?
Według szacunków NFOŚiGW, w ramach programu „Mój rower elektryczny” wsparciem ma zostać objętych ok. 17 333 pojazdów. Całkowity budżet programu wynosi 50 mln zł.
Początkowo program miał być finansowany z Funduszu Modernizacyjnego UE, jednak Europejski Bank Inwestycyjny odmówił przekazania środków. Obecnie NFOŚiGW szuka alternatywnego źródła finansowania – prawdopodobnie będzie to Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Kiedy start naboru?
Na razie trwają ostatnie przygotowania. Projekt programu przeszedł już konsultacje społeczne i czeka teraz na finalną wersję. Jeśli zapowiedzi się sprawdzą, nabór ruszy jeszcze w drugim kwartale 2025 roku.
Osoby zainteresowane powinny na bieżąco śledzić stronę internetową NFOŚiGW. Nabór ma mieć charakter otwarty, ale pula środków jest ograniczona.