112 to numer, który ma ratować życie. Blokowanie tej linii może opóźnić udzielenie pomocy osobom, które pilnie jej potrzebują. O tym warto przypomnieć w Dniu Numeru Alarmowego 112.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy tylko w ubiegłym roku odebrało ponad milion dwieście tysięcy połączeń.
W ubiegłym roku odebraliśmy ponad 1,2 mln połączeń, z czego 62 procent to te, które uznaliśmy za niezasadne. Ten spadek o 4 procent w stosunku do roku poprzedniego jest dla nas wskaźnikiem, że proces edukacji, zasad korzystania z numeru alarmowego, przynosi skutki
- mówi Rafał Rewoliński, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Jak poprawnie poinformować służby o zdarzeniu?
Najważniejszą informacją dla operatora jest miejsce zdarzenia, bo w momencie nagłego rozłączenia rozmowy, operator już ma lokalizację zdarzenia. Trzeba konkretnie powiedzieć, co się stało. Mówimy konkretnie i wsłuchujemy się w to, jakich informacji operator oczekuje. Często osoby dorosłe wpadają w słowotok, w przeciwieństwie do dzieci, które wysłuchują operatora i dokładnie odpowiadają na pytania
- mówi Radosław Bogusławski, kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Bydgoszczy.
W Bydgoszczy wręczono też wyróżnienia pracownikom Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Najpoważniejsze sygnały i zdarzenia, które trafiają każdego dnia do operatorów w 2021 roku:
- zakłócenia porządku publicznego – prawie 45 tys. zgłoszeń,
- naruszenia zasad bezpieczeństwa związane z komunikacją drogową – prawie 50 tys.,
- interwencje domowe – ponad 25 tys.,
- zagrożenia związane ze zdrowiem i życiem ludzkim – prawie 40 tys.,
- miejscowe zagrożenia – ponad 30 tys.,
- kradzieże i włamania - ponad 17 tys. zgłoszeń
oraz kategoria związana ze stanem zdrowia - ponad 14 tys. zgłoszeń.