Teraz jazda w okolicach ul. Nakielskiej dostarcza kierowcom niechcianych wrażeń. Drogowcy zabezpieczyli dziurę w jedni na starym moście przy wjeździe na ul. Bronikowskiego, odgradzając wjazd na nią od strony ul. Grunwaldzkiej. Nie mają o tym pojęcia ci, którzy jadą od strony ul. Nakielskiej, bo znaku o tym, że to teraz ślepa droga, nie ma. Jadą więc, jak zwykle, ale odbijają się od barierek i muszą zawracać.
Kiedy nadejdzie czas przebudowy całej ul. Nakielskiej, utrudnień na pewno będzie jeszcze więcej. Po zakończeniu prac ma być tylko lepiej. Bydgoszczanie podczas konsultacji społecznych powiedzieli, jak po zmianach ta jedna z najdłuższych i najważniejszych ulic w mieście ma wyglądać. Mieli ponad 160 uwag do projektów.
Bydgoszczanie wzięli udział w konsultacjach społecznych przed przebudową ul. Nakielskiej. Mieli ponad 160 uwag
- Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki poprzedziliśmy szerokimi konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami - opisują miejscy urzędnicy. - Ostatnia tura konsultacji dotyczyła sposobu rozbudowy odcinków przebiegających przez Wilczak i Jary od ul. Bronikowskiego do ronda Grunwaldzkiego. Eksperci po przeanalizowaniu wszystkich opinii (ponad 160 uwag) wybrali optymalne rozwiązania - dodają.
Jak ma wyglądać ul. Nakielska w Bydgoszczy? Zdania mieszkańców są podzielone
Bydgoszczanie mają bardzo różne wizje zmian na ul. Nakielskiej
- Z jednej strony padały wnioski o wyburzenie budynków i poszerzenia jezdni czy o budowę skrzyżowań z ruchem okrężnym, a z drugiej pojawiały się oczekiwania związane z zachowaniem wszystkich budynków i minimalnej ingerencji w zieleń.
- Uwagi bydgoszczan dotyczyły także przystanków wiedeńskich, parkingów, przebiegu dróg rowerowych.
- Projektanci na wiele zagadnień udzieli szczegółowych odpowiedzi np. na temat konieczności odsunięcia nowego wiadukt kolejowego względem starej lokalizacji ze względu na uwarunkowania wysokościowe i zachowanie obsługi przyległych posesji.
Tak będą wyglądały poszczególne odcinki ul. Nakielskiej po przebudowie
Odcinek Bronikowskiego – Słoneczna
Ten odcinek zostanie zaprojektowany na podstawie koncepcji programowo-przestrzennej opracowanej w 2019 roku i uzupełnionej w 2023 roku o wariant docelowy, uwzględniający planowaną przez PKP modernizację linii kolejowej nr 131 (przewiduje budowę nowego przejścia trasy ul. Nakielskiej pod nasypem kolejowym w rejonie ul. Trentowskiego). Obszar po zachodniej stronie nasypu kolejowego będzie wykorzystany pod lokalizację jednotorowej pętli tramwajowej oraz parking.
Koncepcja przewiduje na tym odcinku między innymi:
- budowę ulicy o przekroju jednojezdniowym, dwukierunkowym, cztero-pasowym, z pasami środkowymi przeznaczonymi dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje,
- poszerzenie jezdni do pięciu pasów ruchu w obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową,
- przebudowę linii tramwajowej do układu dwutorowego,
- budowę infrastruktury przystankowej,
- budowę dróg rowerowych po stronie południowej na odcinku od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Słoneczną,
- budowę chodnika po stronie południowej oraz chodników prowadzących do peronów po stronie północnej,
- wykonanie nowej ścieżki (alejki) pieszo-rowerowej na terenie parku,
- przebudowę wlotu ulicy Nasypowej na długości ok. 170 mb.
- Przyjęte rozwiązanie pozwala na poprawę przepustowości przedmiotowego odcinka ulicy, w szczególności newralgicznego skrzyżowania Nakielska/Nasypowa przy założeniu wzrostu przepustowości, rozwiązanie ogranicza ingerencję w tereny parkowe, minimalizując niezbędną wycinkę drzew (droga pieszo-rowerowa prowadzona od strony północnej wkomponowana w park) poprawia warunki ruchu dla pieszych i rowerzystów, poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego wszystkich uczestników ruchu, komplementarności z rozwiązaniami inwestycji realizowanej przez spółkę PKP - wyliczają urzędnicy bydgoskiego ratusza.
Odcinek Słoneczna-Wrocławska
Wybrany model zakłada budowę ul. Nakielskiej z dwoma trambuspasami w środku, z drogami rowerowymi poprowadzonymi poza pasem drogowym ul. Nakielskiej, wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Zapewni to:
- poprawę funkcjonowania transportu publicznego,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego przez zastosowanie azyli dla pieszych,
- brak wyburzeń – pozostawienie istniejących linii zabudowy – warunki ochrony konserwatorskiej,
- poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów.
Odcinek Wrocławska-rondo Grunwaldzkie
Na tym odcinku zachowany zostanie funkcjonujący przekrój ulicy – dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Droga rowerowa również będzie poprowadzona wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Model ten zapewni:
- poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów (aktualnie ciąg pieszorowerowy wzdłuż ul. Nakielskiej),
- poprawę warunków ruchu poprzez budowę przystanków autobusowych wyposażonych w zatoki,
- brak wyburzeń – pozostawienie istniejących linii zabudowy – warunki ochrony konserwatorskiej.
Urzędnicy przypominają, że rozmowy z mieszkańcami o przebudowie odcinka od ronda przy ul. Łochowskiej do wiaduktu były prowadzone w 2018 r.
- Dla tego etapu opracowana została koncepcja programowo-przestrzenna, a w tym roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową - informują urzędnicy bydgoskiego ratusza. - Na podstawie tych materiałów jeszcze w tym roku zlecimy przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego zakładającego budowę jednojezdniowej ulicy z czterema pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami i drogą rowerową i rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego.
Na to zadanie pójdzie 6 mln euro z funduszy unijnych, a wartość inwestycji szacowana jest na ok. 60 mln zł.