W ramach umowy zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek drogi ekspresowej między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. Będzie miał on długość 11,8 km. Dokument obejmuje też inwestycję, dzięki której powstaną dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Nowa trasa skróci i ułatwi dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia – dodaje GDAKiA.
Odcinek S10 obecnie stanowi południową obwodnicę Torunia. Trasa powstała jeszcze w 2006 roku w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej. Jak zaznacza GDAKiA - w ramach realizacji zadania ul. Bydgoska (gm. Wielka Nieszawka, starodroże DK10, odłączony wraz z budową obwodnicy) zostanie na nowo połączona z obecną drogą krajową nr 10 w Cierpicach, jako droga dojazdowa rangi wojewódzkiej.
Odcinek pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miał początkowo powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) do czerwca 2020 roku. Wtedy to Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na real. Wówczas inwestycja znalazła się w nowym Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do roku 2033).
- S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe w lutym 2020 r. uzyskała decyzję środowiskową (DŚU). Decyzją rządu z czerwca 2020 r., S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego – informuje GDAKiA.
Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca 2021 r. GDOŚ wydał decyzję. Dzięki niej utrzymano m.in. proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska.