- Umowa na budowę naziemnego przejścia dla pieszych zamiast kładki na Wyżynach jest już podpisana.
- Kładka była tam od 40 lat, ale wielu chciało, by zniknęła.
- Pomysłodawcy nowego rozwiązania zapowiadają, że pasy ułatwią dojście na przystanek pasażerom tramwajów i ułatwią poruszanie się po mieście osobom z niepełnosprawnościami, seniorom, rodzicom z dziećmi i rowerzystom (nowy przejazd połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy).
- Prace nad projektem i budową zakończą się w przyszłym roku.
- Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne - przypominają miejscy urzędnicy. - Nieco więcej bezpośrednich głosów oddano na nową kładkę, jednak zdaniem społeczników, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy - dodają.
Prace nad projektem, rozbiórką kładki i przebudową odcinka ul. Wojska Polskiego zajmą ok. 9 miesięcy. Koszt całego przedsięwzięcia to prawie 3,6 mln zł. 3 listopada ZDMiKP w Bydgoszczy podpisało umowę na wykonanie tego zadania z firmą Kormost.
Po demontażu kładki zaprojektowanej w 1981 r. powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni i sygnalizacja świetlna skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Będzie trzeba też wydłużyć perony tramwajowe oraz przesunąć zatoki autobusowe. Nowe nawierzchnie będą takie, jak chcieli rowerzyści (asfaltowe drogi rowerowe) i piesi (płyty chodnikowe).
Kto chciał likwidacji kładki na Wyżynach? Ich zdanie zaważyło na decyzji bydgoskich urzędników
- Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami i starszym.
- Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
- Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz z sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
- Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez użytkowników rowerów cargo.
- Za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów - koło Wyżyny.