Jak tłumaczy miasto – nowe zasady uwzględniają szereg ograniczeń, które mają jeszcze bardziej zadbać o przestrzenny ład. Szczególną ochroną objęte będą m.in. tereny zielone.
- Od dekady wprowadzamy coraz więcej rozwiązań i narzędzi podnoszących jakość miejskiej przestrzeni – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Przygotowaliśmy wytyczne w zakresie tworzenie reklam, które udostępniamy wszystkim zainteresowanym podmiotom, część nieestetycznych reklam została zdemontowana, opracowaliśmy uchwałę chroniącą przed reklamowym chaosem nasz kulturowy park, konsekwentnie rewitalizujemy kolejne parki, place i ulice, zadbaliśmy o estetykę wielu elementów małej architektury.
Nad problemem pracuje m.in. Rada ds. Estetyki oraz Plastyk Miasta. Bydgoszcz ma zamiar wprowadzić nowe standardy dla reklam, które wpływają na przestrzeń miejską.
- Nowe zarządzenie z jednej strony wprowadza ograniczenia, ale podsuwa też szereg pożądanych i dobrze już funkcjonujących rozwiązań jak szyldy w formie liter przestrzennych czy stylizowane murale. Jestem pewien, że estetyczna reklama, to coś na czym zależy wszystkim: mieszkańcom, właścicielom terenów i reklamowanym podmiotom. Bydgoszcz jest pokazywana jako wzór udanych przekształceń miejskiej przestrzeni. Zachowanie tego statusu wymaga nadal konsekwentnej pracy – dodaje prezydent.
Nowe zasady zwracają uwagę między innymi na takie aspekty jak:
- zakaz umieszczania reklam w parkach i zwartych terenach zielonych,
- szczególne rozwiązania dla Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku (m.in. eliminujące duże formaty, siatki, banery, ujednolicenie i zharmonizowanie stoisk/obiektów handlowo-usługowych oraz elementów małej architektury),
- uporządkowanie reklam na terenach oświaty i szkolnictwa,
- estetycznie przygotowana elewacja pod szyldy reklamowe,
- zakaz zakrywania detali architektonicznych (np. kolumn, okien, kompozycji sztukatorskich),
- poszanowanie podziałów architektonicznych,
- zakaz zmian kolorystyki części elewacji, montaż szyldów i tablic wyłącznie na parterach, względnie dachach lub attykach,
- jednolitość stylu reklam w obrębie jednego budynku,
- ujednolicenie formatu reklam przy wejściach do budynku gdzie występuje kilka szyldów,
- konieczność przygotowywania projektów oznakowania reklamowego,
- zakaz szyldów w formie elektronicznych wyświetlaczy,
- ograniczenie zróżnicowania czcionek, grafik w obrębie szyldów,
- zakaz reklam zasłaniających osie widokowe, obiekty zabytkowe,
- zakaz stosowania reklam na ogrodzeniach balkonach, balustradach, drzewach,
- zakaz umieszczania reklam w pasie drogowym, mogących pogorszyć bezpieczeństwo,
- tylko na drogach wylotowych w pasach rozdzielających dopuszczone są konstrukcje wielkoformatowe, ale powinny one tworzyć sekwencje (równe odstępy, ten sam format).
Nowe zasady obowiązują od września na terenie całego miasta. Wszystkie są ujęte w zarządzenie Prezydenta Miasta – Rafała Bruskiego.