W urzędach w całym kraju można już (od 8 listopada) składać wnioski o nowe dowody osobiste. W nowych dokumentach będą odciski palców w formatach cyfrowych. Nie można o taki dowód wnioskować przez internet, bo odcisk palca trzeba zostawić w urzędzie. Nowe dowody wyglądają też inaczej, bo wraca podpis posiadacza dokumentu.
Jak informują urzędnicy z bydgoskiego ratusza, jeśli chwilowo nie można pobrać odcisków palców, wówczas dokument jest wydawany na 12 miesięcy. Podczas składania wniosków można podać swój numer telefonu, a ten zostanie wprowadzony do Rejestru Danych Kontaktowych. Gdy dokument będzie gotowy, na telefon przyjedzie powiadomienie SMS.
Zmiany dotyczyć będą zarówno wyglądu dowodu osobistego, jak i procedury jego uzyskiwania. Podstawowe zmiany w wyglądzie dokumentu polegać będą na odwzorowaniu własnoręcznego podpisu właściciela oraz dwuliterowy kod państwa członkowskiego Unii wydającego dokument na tle flagi UE. Pojawi się też druga cecha biometryczna - skan odcisków palców, która nie będzie widoczna. Te dane znajdować się będą wyłącznie w warstwie elektronicznej dowodu osobistego
– mówi Marta Estkowska, dyrektorka Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Bydgoszczy.
Jeśli dowód jest jeszcze ważny, nie trzeba go wymieniać. Wymiana na nowy dowód osobisty będzie konieczna, gdy upłynie ważność dotychczasowego dokumentu. Jednak każdy chętny może wymienić dowód w dowolnym czasie.