Nowy rok szkolny w cieniu epidemii. Jak wyglądają przygotowania w bydgoskich szkołach?

i

Autor: Dawid Olszewski

Nowy rok szkolny w cieniu epidemii. Jak wyglądają przygotowania w bydgoskich szkołach? [AUDIO]

2020-08-27 19:22

1 września ruszy nowy rok szkolny. Będzie wyjątkowy, bo w cieniu epidemii koronawirusa. Uczniowie po wielu miesiącach wrócą do szkół. Miasto poinformowało, jak wygląda przygotowanie bydgoskich szkół na przyjęcie uczniów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zdecydowało, że 1 września w szkołach rozpocznie się rok szkolny. Dla szkół to duże wyzwanie, bo trzeba przygotować placówki na przyjęcie uczniów w dobie epidemii koronawirusa.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego szkoły i placówki oświatowe w Bydgoszczy zamówiły:

  • 938 tys. rękawiczek jednorazowych,
  • 3420 przyłbic,
  • 2200 pojemników 5-litrowego płynu do dezynfekcji,
  • 660 spryskiwaczy,
  • 26 termometrów.

Zalecamy, by minimalny czas przerw międzylekcyjnych wynosił 10 minut, jeśli tylko warunki atmosferyczne pozwolą, by dzieci spędzały przerwy poza budynkiem szkoły – na boisku czy terenie przyszkolnym. W szkołach, które mają odpowiednie warunki lokalowe rekomendujemy oddzielenie pomieszczeń uczniów klas I-III od tych wykorzystywanych przez uczniów starszych klas. Należy, w miarę możliwości, ograniczyć przechodzenie uczniów z sali do sali. Zalecamy również prowadzenie zajęć wychowania fizycznego czy opieki świetlicowej na boiskach, placach zabaw, terenie przyszkolnym, jeśli tylko warunki pogodowe będą sprzyjające

- mówi Iwona Waszkiewicz, wiceprezydent Bydgoszczy.

Takie było nasze zalecenie, by maseczki czy przyłbice na korytarzach były noszone przez uczniów. Natomiast w klasie takiej potrzeby nie będzie. Uczniowie siedzą w ławkach, nauczyciel przy tablicy, więc dystans jest zachowany. Jeśli ktoś chce nosić maseczkę czy przyłbicę w klasie, nic nie stoi na przeszkodzie. Przy wejściu do szkoły powinny być środki do dezynfekcji rąk. Myślę, że dyrektorzy umieszczą je również w klasach

- mówi Magdalena Buchmann, szefowa Wydziału Edukacji i Sportu UM Bydgoszczy.

W przypadku pozyskania informacji o podejrzeniu lub wystąpieniu zakażenia koronawirusem na terenie szkoły, dyrektor powinien od razy powiadomić Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Bydgoszczy. To sanepid będzie decydował o kwarantannie wobec konkretnych osób - czy będą to poszczególne osoby, kilka klas, a być może trzeba będzie zastosować kwarantannę wobec całej szkoły.

Miasto apeluje do rodziców, by nie posyłali do szkoły dzieci przeziębionych.

W naszej szkole uda się wdrożyć większość zaleceń i rekomendacji. Te zalecenia są ważne dla nas, dyrektorów bo utwierdzają nas w tym, że podejmujemy właściwe decyzje. Planujemy 4 przerwy obiadowe, wydłużyliśmy czas pracy szkoły, zmieniliśmy zasady dyżurów nauczycieli po to, żeby objąć dzieci maksymalnym nadzorem. Mamy też możliwości lokalowe, które pozwolą oddzielać młodszych uczniów od starszych

- przyznaje Grażyna Zielińska, dyrektorka SP 30 w Bydgoszczy.

Logistycznie ten rok szkolny jest dużym przedsięwzięciem. W naszej szkole poza tym, że uruchomiliśmy wszystkie wejścia dla konkretnych sal, odpowiednio oznakowane. Z sal lekcyjnych uczniowie co do zasady nie będą się przemieszczać. Wprowadziliśmy rozwiązanie w postaci ruchu prawostronnego. To z pozoru drobne kroki ale zebrane razem dają szansę na dobry efekt. Od początku planujemy lekcje wychowawcze i wsparcie psychologiczne bo uczniowie mierzą się ze stresem po dłuższej nieobecności w szkole. Musimy zadbać o uczniów i nauczycieli kompleksowo

- mówi Grażyna Dziedzic, dyrektorka III LO w Bydgoszczy.

O przygotowaniach do roku szkolnego mówi Magdalena Buszmann, szefowa Wydziału Edukacji i Sportu UM Bydgoszczy:

Bydgoszczy przygotowała rekomendacje dla dyrektorów szkół:

1. Zaleca się minimalny czas trwania przerw międzylekcyjnych: 10 minut oraz maksymalne wykorzystanie boisk i terenów przyszkolnych do spędzania przerw, jeśli tylko warunki atmosferyczne będą to umożliwiały. Pozwoli to na zachowanie dystansu społecznego oraz dokładne wywietrzenie pomieszczeń dydaktycznych.

2. W szkołach, w których funkcjonują stołówki szkolne, zaleca się wyznaczenie trzech przerw obiadowych (20 minutowych), aby zmniejszyć ilość uczniów jednocześnie spożywających obiad.

3. Zaleca się indywidualne regulowanie czasu przerw międzylekcyjnych dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej przez nauczyciela, aby zminimalizować kontakt z uczniami starszych klas.

4. W szkołach, które mają odpowiednie warunki lokalowe, należy oddzielić pomieszczenia uczniów kl. I-III od pomieszczeń wykorzystywanych przez uczniów starszych klas.

5.Organizując pracę szkoły zaleca się wykorzystanie wszystkich dostępnych wejść do budynku z przypisaniem ich do odpowiednich grup uczniów, aby rozładować duże skupiska osób.

6.W miarę możliwości należy przydzielić oddziałom klasowym stałe sale bądź ograniczyć do minimum przechodzenie uczniów z sali do sali. W sytuacji realizacji dwóch godzin zajęć z tego samego przedmiotu, zaleca się organizację przerwy przez nauczyciela w innym czasie niż obowiązująca ogół społeczności szkolnej (np. tuż przed lub po ogólnej przerwie), aby rozładować tłok na korytarzach.

7.Zaleca się dokonanie przeglądu okien. W każdej sali okna powinny się otwierać, aby możliwa była realizacja obowiązku wietrzenia pomieszczeń.

8.Zaleca się realizację lekcji wychowania fizycznego, zajęć szkolenia sportowego oraz opieki świetlicowej na boiskach, placach zabaw, terenie przyszkolnym zawsze, gdy umożliwiają to warunki pogodowe.

9.W szkołach, w których jest to możliwe, należy rozważyć możliwość wydłużenia planu lekcji/wprowadzenia zmianowości, co pozwoli na zmniejszenie zatłoczenia w szkole.

10.W miejscach, w których nie ma możliwości zachowania dystansu społecznego (np. na przerwach, w szatniach, toaletach), zaleca się zobowiązanie uczniów/wychowanków do stosowania osłony ust i nosa.

11.Zaleca się takie przeorganizowanie pracy szatni, aby zmniejszyć w nich ilość jednocześnie korzystających (np. wystawienie części szafek uczniowskich na korytarze, umożliwienie pozostawiania odzieży wierzchniej w szafkach indywidualnych, korzystanie z szatni w czasie lekcji według ustalonego harmonogramu).

12.W szkołach, w których funkcjonują stołówki szkolne, zaleca się likwidację możliwości swobodnego korzystania z przypraw, serwetników, ogólnie dostępnych waz z zupą czy pojemników ze sztućcami, na rzecz wydawania posiłków oraz przyborów przez personel szkolny, aby uniknąć dotykania ww. przedmiotów przez wiele osób. W stołówkach burs i internatów nie poleca się podawania śniadań i kolacji w formie bufetu szwedzkiego.

13.Zaleca się zobowiązanie nauczycieli prowadzących zajęcia w pracowniach komputerowych oraz pracowniach zawodowych do egzekwowania od uczniów obowiązków dezynfekcji rąk bezpośrednio przed wejściem do sali oraz przy opuszczaniu sali.

14.Zaleca się dopuszczenie możliwości prowadzenia zebrań z rodzicami w formie hybrydowej (rodzic może mieć możliwość uczestniczenia w tym samym czasie w zebraniu w sposób bezpośredni w klasie lub online).

15.Zaleca się wprowadzenie w szkole jednolitej formy szybkiego kontaktu z rodzicami.

16.Zaleca się zobowiązanie wszystkich nauczycieli do codziennego przypominania uczniom o obowiązku mycia rąk. W klasach I-III szkoły podstawowej zaleca się wspólne mycie rąk pod nadzorem wychowawcy.

17.Zaleca się organizację rozpoczęcia roku szkolnego w sposób ograniczający kontakt między oddziałami klasowymi lub na boisku szkolnym. Na spotkaniu klasy z wychowawcą, nauczyciel powinien omówić dokładnie obowiązujące procedury, dostosowując język przekazywanych treści do wieku uczniów oraz podkreślić wspólną odpowiedzialność za bezpieczeństwo.

18.Zaleca się zobowiązanie nauczycieli do przeznaczenia pierwszych dwóch – trzech tygodni na utrwalenie umiejętności uczniów nabywanych w okresie kształcenia zdalnego (kwiecień – czerwiec) oraz wyrównanie braków.

19.Zaleca się zobowiązanie wychowawców klas do zaktualizowania informacji o warunkach każdego ucznia w zakresie korzystania z kształcenia zdalnego (dostęp do komputera, internetu).

20.Zaleca się organizację szkoleń dla nauczycieli, którzy nie posługują się swobodnie narzędziami do prowadzenia lekcji online.

21.Dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa, rekomenduje się przesłanie opracowanych przez dyrektorów regulaminów/procedur funkcjonowania szkoły w czasie pandemii koronawirusa do zaopiniowania przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

22.Zaleca się zapewnienie wszystkim chętnym nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym środków ochrony osobistej w postaci przyłbic.

23.Zaleca się, aby dyrektor pozyskawszy informację o wystąpieniu zakażenia u ucznia, rodzica lub pracownika placówki, niezwłocznie powiadomił o sytuacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Urząd Miasta i wykonał rekomendacje inspektora sanitarnego.

Wakacyjne wieczory w Bydgoszczy. Miasto tętni życiem