Pociągi wrócą po 20 latach
Ostatni pociąg pasażerski zatrzymał się na stacji w Kcyni w 2004 roku. Od tego czasu mieszkańcy tej części województwa kujawsko-pomorskiego byli pozbawieni dostępu do tego środka transportu. Teraz ma się to zmienić. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą robót, które przywrócą przejezdność linii kolejowej nr 356 (Poznań – Bydgoszcz) i nr 281 (Oleśnica – Chojnice).
Krok w stronę nowego połączenia Bydgoszcz – Poznań
Remont torów ma na celu nie tylko przywrócenie połączeń lokalnych, ale też stworzenie nowej, alternatywnej trasy kolejowej między Bydgoszczą a Poznaniem. Obecnie pasażerowie mogą korzystać wyłącznie z linii nr 353, a nowe połączenie ma poprawić dostępność komunikacyjną i odciążyć istniejącą infrastrukturę.
Miliony złotych na nowe szyny, perony i przejazdy
W ramach inwestycji zaplanowano:
- wymianę szyn na ponad 26 km torów,
- wymianę podkładów na 20 km,
- remont peronów na stacji Kcynia oraz przystankach Szczepice, Studzienki i Grocholin,
- modernizację 19 przejazdów kolejowo-drogowych,
- naprawę 31 obiektów inżynieryjnych.
Za realizację odpowiada konsorcjum firm Mirbud S.A. oraz PBS Transkol. Wartość kontraktu to 46,5 mln zł netto (57,2 mln zł brutto), a termin realizacji wyznaczono na koniec 2024 roku.
Nowoczesność i komfort
W kolejnych etapach – planowanych po 2026 roku – przewidziano zabudowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym. Docelowo pociągi mają poruszać się po trasie z prędkością do 120 km/h, co znacząco skróci czas przejazdu między głównymi miastami regionu.
– Przywracamy dostęp do kolei tam, gdzie mieszkańcy od dawna nie mieli szansy na korzystanie z tego środka transportu, stwarzając możliwości dla organizatora przewozów w województwie oraz przewoźników. Jeszcze w tym roku podróżni ponownie będą mogli dojechać pociągami do Ciechocinka. Przygotowujemy również trasę Rypin – Brodnica (łącznie z odcinkiem do Jabłonowa Pomorskiego) na powrót regularnych połączeń kolejowych. Taki sam cel przyświeca realizacji prac na linii do Kcyni – podkreślił Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy.
Równoległe prace w Wielkopolsce
W czerwcu tego roku podpisano także umowę na remont wielkopolskiego odcinka linii nr 356 – między Wągrowcem a Gołańczą i granicą województw. W ramach tego zadania odtworzony zostanie nieczynny od 2004 roku fragment Gołańcz – Panigródz. Wartość inwestycji to niemal 200 mln zł, a jej realizację przewidziano do końca 2026 roku.