Inwestycje

Trwa remont zabytkowych śluz na Starym Kanale Bydgoskim. Powstanie też coś, czego chcieli mieszkańcy [GALERIA]

Remont zabytkowych śluz trwa pod okiem konserwatora. Nowe wrota ze stalowymi okuciami muszą być takie, jak te stare. Jest szansa, że ich urok będziemy niebawem podziwiać także po zmroku, bo mają zostać efektownie podświetlone.

Wymienić trzeba górne i dolne wrota w trzech śluzach:

  • nr IV przy ul. Wrocławskiej;
  • nr V przy ul. Czarna Droga;
  • nr VI przy ul. Bronikowskiego.

Chodzi o to, by doprowadzić je do właściwego stanu technicznego, żeby dalej bezpiecznie je używać. Nad remontem czuwa konserwator zabytków.

- Ze względu na zabytkowy charakter obiektu wszystkie elementy wrót wykonywane są metodą odtworzeniową na podstawie stanu istniejącego (wrota muszą zachować swój kształt oraz charakter) - informują miejscy urzędnicy. - Zachowywane są stalowe okucia i mechanizmy regulacyjne. W związku z licznymi odkształceniami ścian głowy górnej i ścian głowy dolnej spowodowanymi wiekiem obiektu obydwie pary każdych wrót musiały zostać odtworzone w warunkach warsztatowych na wzór konstrukcji istniejącej. Nowa konstrukcja wrót wykonywana jest z modrzewia europejskiego. 24 lipca rozpoczął się montaż pierwszych odtworzonych wrót - dodają.

Kiedy skończy się remont śluz na Starym Kanale Bydgoskim?

Analizowana jest jeszcze możliwość utlenienia drewna, by szybciej nabrało ciemniejszego koloru. Trzeba było całkiem osuszyć komory śluz, ale zapewnić minimalne, narzucone pozwoleniem wodno-prawnym warunki przepływu wody przez odcinek Starego Kanału Bydgoskiego, żeby prace były możliwe. Wykonawca założył więc tymczasowe zamknięcia (tzw. szandory).

  • Prace mają się skończyć jeszcze w tym roku.
  • Pochłoną 3,7 mln zł.
  • Będą objęte 5-letnią gwarancją.

Będzie iluminacja zabytkowych obiektów w Bydgoszczy

- Równocześnie zleciliśmy przygotowanie dokumentacji projektowej związanej z dodatkowym oświetleniem śluz - zapowiadają miejscy urzędnicy. - Projektanci opracują dwa warianty koncepcji iluminacji tych trzech zabytkowych obiektów hydrotechnicznych, które podkreślą ich walory historyczne i wizualne. Gotową dokumentacją będziemy dysponować za pół roku. To część zadania ponadosiedlowego wybranego przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim - dodają.

Jak powstał Stary Kanał Bydgoski? Koncepcja powstała za czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego

Stary Kanał Bydgoski to zachowany do dziś odcinek sztucznej drogi wodnej wybudowanej w latach 1773 – 1774. Koncepcja budowy połączenia wodnego Brdy i Noteci przecinającego linię wododziału powstała za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku jeden z najwybitniejszych kartografów Franciszek Florian Czaki opracował projekt kanału Brda-Noteć. Z uwagi na I rozbiór Polski prace nad projektem zostały wstrzymane. Koncepcje połączenia rzeki Brdy i Noteci przejął i zrealizował król pruski Fryderyk II na podstawie projektu powstałego również w 1772 r. autorstwa Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Prace budowlane, którymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały od wiosny 1773 r. do połowy września 1774 r. W tym czasie powstał kanał długości 26,7 km z 10 drewnianymi śluzami.

Nad Brdą w Bydgoszczy powstają nowe mosty. Zaglądamy na plac budowy