Jak wskazuje policja, z roku na rok, w okresie wakacyjnym, jest coraz mniej interwencji związanych z kradzieżą kart płatniczych. Potwierdzają to statystyki: w I półroczu 2023 roku – 1 260, w I półroczu 2022 roku – 1 649 tj. spadek o 369 czynów), oszustwami internetowymi (w I półroczu 2023 roku – 35 936, w I półroczu 2022 roku – 38 888 tj. spadek o 2 952 przestępstwa.
Czy to oznaka, że zagrożenia związane z oszustwem również maleją? Jak wskazuje policja – nie! Szczególnie w czasach, gdy większość płatności możemy zrealizować za pośrednictwem internetu, wciąż jesteśmy narażeni na atak cyberprzestępców.
- Przestępcy nadal są skuteczni, poprzez rozwijanie coraz to nowszych metod, które następnie dostosowują do aktualnych wydarzeń. Ich celem jest szybkie wzbogacenie się cudzym kosztem, przy użyciu naszych kart płatniczych, haseł i loginów – czytamy w komunikacie policji.
Pamiętajmy, by podczas urlopu:
- nigdy nie zapisywać kodu PIN w łatwo dostępnym miejscu, ani nie wypowiadać go na głos, gdy np. podajemy kartę znajomemu, by uregulował rachunek;
- w jednym portfelu powinniśmy trzymać jedną kartę płatniczą, np. nie umieszczajmy karty do bankomatu i karty Revolut w tym samym miejscu;
- rozważmy zastosowanie portfela, etui zabezpieczającego kartę płatniczą przed niechcianą płatnością zbliżeniową;
- nie traćmy z oczu swojej karty np. podczas płatności w hotelu, restauracji czy sklepie;
- w przypadku żądania numeru PIN bądź kodu CVC/CVV karty np. przez kelnera w restauracji, nie zgadzajmy się! Nikt nie może wysuwać takich żądań;
- dostosujmy limity płatności kartą płatniczą do swoich potrzeb;
- przed skorzystaniem z bankomatu, sprawdźmy w miarę możliwości czy nie są do niego podpięte jakieś urządzenia (typowa metoda przestępców do kodu PIN za granicą);
- zasłaniajmy ręką wpisywany kod PIN, w bankomacie czy przy kasie, w taki sposób aby osoby postronne nie mogły go zobaczyć;
- w razie kradzieży lub zagubienia karty płatniczej, jak najszybciej kontaktujmy się ze swoim bankiem i zablokujmy ją.
Najważniejsze zasady dokonywania bezpiecznych płatności online
- zanim dokonasz płatności online, upewnij się, że korzystasz z zaufanego serwisu;
- regularnie sprawdzaj swoje konto bankowe i historię transakcji, aby upewnić się, że nie ma na nim nieautoryzowanych transakcji;
- nie stosuj jednego hasła (tego samego) do wszystkich aplikacji, portali, stron w sieci, które tego wymagają;
- nie stosuj haseł oczywistych np. własnego imienia i nazwiska lub imion posiadanych zwierząt;
- sprawdź, czy strona www na której jesteś jest prawdziwa np. czy adres witryny nie zawiera błędów, literówek lub znaków specjalnych;
- nie klikaj w podejrzane linki, które miałyby umożliwić płatności;
- uważnie czytaj powiadomienia z aplikacji Twojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą autoryzacji płatności.
- Oszustwo lub jego usiłowanie zgłoś w Twoim banku i złóż zawiadomienie na Policji!!!
Gdzie szukać pomocy w przypadku oszustwa/kradzieży karty płatniczej na wakacjach?
- Zgłaszanie incydentów
formularz na stronie CERT Polska e-mail: [email protected]
- Zgłaszanie podejrzanych wiadomości SMS
Wszystkie podejrzane wiadomości SMS z linkami można zgłosić używając funkcji "Przekaż", bezpośrednio na numer: 799-448-084
- Złośliwe strony wyłudzające dane i środki finansowe
formularz na stronie https://incydent.cert.pl/domeny