Wrota trzech śluz na Starym Kanale Bydgoskim są już wyremontowane
- Miejscy urzędnicy zapowiedzieli, że powstaje dokumentacja potrzebna do stworzenia iluminacji śluz Starego Kanału Bydgoskiego.
- To kolejny element rewitalizacji tego zabytku hydrotechnicznego.
- Oświetlenie pomoże po zmroku podkreślić jego piękno.
- Przed wakacjami odbędą się konsultacje całościowej koncepcji dalszej rewitalizacji plant nad całym Kanałem w granicach miasta.
W ubiegłym roku miasto wyremontowało wrota trzech śluz na Starym Kanale Bydgoskim. Prace konserwatorskie pozwoliły na bezpieczne użytkowanie hydrotechnicznego obiektu, który miał ogromny wpływ na dynamiczny rozwój Bydgoszczy. Pochłonęły one 3,7 mln zł.
- Równocześnie zleciliśmy prace nad projektem iluminacji śluz - informują miejscy urzędnicy. - Projektanci opracowali już warianty realizacji tego zadania. Zakładają one punktowe podświetlenie wybranych elementów konstrukcyjnych lub bardziej rozproszone światło - dodają.
Tak będzie wyglądała iluminacja śluz
Podświetlenie zyskają śluzy:
- nr IV przy ul. Wrocławskiej
- nr V przy ul. Czarna Droga
- nr VI przy ul. Bronikowskiego
Koncepcja podświetlenia została opracowana przez firmę QLAB Labarotary of Light. Koncepcje dla poszczególnych śluz zostały wybrane przez zespół uzgadniający w składzie m.in. Miejskiego i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Plastyka Miasta i opracowywany jest obecnie kompletny projekt budowlany.
Wizualizację można obejrzeć na filmie.
Bydgoski ornitolog Dawid Kilon skomentował wpis prezydenta Rafała Bruskiego na temat iluminacji w mediach społecznościowych. Kilon zwraca uwagę na to, że linki, na których miałyby być zawieszone lampy, mogą stanowić niewidoczną przeszkodę i śmiertelne zagrożenie dla ptaków wodnych. Co roku przebywa ich tam kilkaset.
Bydgoszczanie zdecydują, jak wykorzystamy przestrzeń w obszarze Starego i Nowego Kanału Bydgoskiego
Przed wakacjami odbędą się konsultacje dotyczące koncepcji zagospodarowania przestrzeni publicznej obszaru Starego i części Nowego Kanału Bydgoskiego do granic administracyjnych Bydgoszczy wraz z terenami przyległymi, w których będą mogli wypowiedzieć się wszyscy mieszkańcy. Dokument będzie wyznaczał docelowe kierunki zagospodarowania terenu. Wszystkie nowe inwestycje, także projekty zgłaszane w ramach BBO, będą musiały wpisywać się w założenia ostatecznej wersji koncepcji.
Stary Kanał Bydgoski to unikatowy zabytek. Czy trafi na listę UNESCO?
Odcinek sztucznej drogi wodnej, znany jako Stary Kanał Bydgoski, jest świadectwem przeszłości, zachowanym do dzisiaj od czasów jego budowy w latach 1773–1774. Pomysł połączenia rzek Brdy i Noteci w tej formie powstał za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku Franciszek Florian Czaki, jeden z wiodących kartografów, opracował plany kanału Brda-Noteć. Jednak z powodu I rozbioru Polski w 1772 roku prace nad projektem zostały wstrzymane. Pomysł ten został ostatecznie zrealizowany przez króla Prus, Fryderyka II, na podstawie wcześniejszych planów Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Budowę nadzorował Wilhelm Dornstein, a prace trwały od wiosny 1773 roku do września 1774 roku, co zaowocowało kanałem o długości 26,7 km i 10 drewnianymi śluzami. Obecnie trwają prace nad uznaniem Kanału Bydgoskiego za pomnik historii, co będzie kluczowym krokiem w dążeniu do jego wpisu na listę światowego dziedzictwa UNESCO.