Bydgoszcz zawalczy o tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom UNICEF. Urzędnicy podkreślają, że to nie cel, a efekt - działań na rzecz najmłodszych bydgoszczan i bydgoszczanek podejmowanych od dawna.
- Program Miasto Przyjazne Dzieciom to międzynarodowa inicjatywa UNICEF zapoczątkowana w 1996 roku podczas obrad Konferencji Narodów Zjednoczonych w Turcji.
- Idea powstała z uwagi na wzrastającą liczbę dzieci mieszkających w miastach, decentralizację administracji państwowej na rzecz struktur samorządowych oraz przekonanie, że zaangażowanie obywatelskie i udział dzieci są kluczowymi elementami dobrego zarządzania.
- W Polsce Program Miasto Przyjazne Dzieciom jest realizowany od 2018 roku.
- Pierwszym polskim miastem, które otrzymało ten tytuł była w 2022 roku Gdynia, rok później - Sopot.
Dzieci z Bydgoszczy mają włączyć się w budowę Miasta Przyjaznego Dzieciom
- Tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom, jeżeli uda się go uzyskać, będzie zwieńczeniem kilkuetapowej pracy Bydgoszczy na rzecz dzieci i młodzieży - mówi Iwona Waszkiewicz, zastępczyni prezydenta Bydgoszczy odpowiedzialna za edukację. - Program realizuje nie tylko działania rekreacyjne czy edukacyjne, jest również wyzwaniem dla samorządu, by w budowę Miasta Przyjaznego Dzieciom zaangażować dzieci, rodziny, partnerów biznesowych oraz organizacje pozarządowe – dodaje.
Iwona Waszkiewicz podkreśla, że urzędnicy chcą zapytać dzieci i młodzież o ich pomysły i potrzeby, żeby uzupełnić miejskie programy o elementy, które będą efektem tych ustaleń.
Dyrektor Generalna UNICEF Polska: To wyzwanie dla Bydgoszczy
– Udział w tym programie to nie kwestia deklaracji, ale konieczność realizacji zakładanych priorytetów i dokonania realnych zmian na rzecz poprawy jakości życia najmłodszych mieszkańców - mówi Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska. - To poważne wyzwanie i wiążące zobowiązanie samorządu wobec młodych ludzi. Chodzi o to, by mieli oni realny wpływ na życie w swoim mieście i wiązali z nim swoją przyszłość. Czy to się udało i w jakim zakresie, będziemy się przyglądać i weryfikować w najbliższych latach, podczas realizacji przez Bydgoszcz kolejnych etapów programu – dodaje.
Miasto Przyjazne Dzieciom, czyli jakie?
Głównym celem programu jest zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków do życia i rozwoju przy jednoczesnym poszanowaniu ich praw. Miasta ubiegające się o tytuł muszą przeprowadzić działania wewnątrz struktur samorządowych, włączyć dzieci i młodzież w życie społeczne miasta i procesy podejmowania decyzji ich dotyczących oraz zaangażować lokalną społeczność, m.in. organizacje pozarządowe, biznes, ośrodki naukowe oraz rodziców w budowę Miasta Przyjaznego Dzieciom.
Etapy wdrażania programu Miasto Przyjazne Dzieciom UNICEF w Bydgoszczy
Miasta uczestniczące w programie realizują program w trzech etapach. Miasto Bydgoszcz pod koniec 2023 roku pozytywnie ukończyło I z III etapów wdrażania programu. Pracuje już interdyscyplinarny zespół ds. współpracy i koordynacji działań związanych z wdrożeniem na terenie miasta Bydgoszczy programu UNICEF Miasto Przyjazne Dzieciom, składający się z 16 przedstawicieli: władz miasta, wydziałów urzędu miasta oraz jednostek miejskich działających na rzecz dzieci i młodzieży. Uczestnictwo w programie zakłada m.in. przeprowadzenie wieloaspektowej diagnozy sytuacji dzieci w Bydgoszczy, przygotowanie i rozpoczęcie realizacji planu działań na rzecz najmłodszych na terenie Bydgoszczy oraz ich aktywny udział w programie.
Tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom przyznawany jest na dwa lata. Po tym czasie przeprowadzana jest ponowna ocena, aby sprawdzić, czy miasto wciąż spełnia założone kryteria.
Co da Bydgoszczy tytuł Miasta przyjaznego Dzieciom IUNICEF?
Włącznie się miasta w projekt niesie sporo korzyści: włączenie do sieci Miast Przyjaznych Dzieciom, poprawa jakości życia dzieci i młodzieży, przeciwdziałanie „starzeniu się” miasta oraz rozwijanie kompetencji uczestników programu, uczestnictwo dzieci w życiu Bydgoszczy, poszerzanie wiedzy o prawach dziecka, zwiększenie oferty rekreacyjnej i kulturalnej na terenie naszego miasta, a także włączenie w życie społeczne dzieci z grup marginalizowanych.