Jeździsz dieslem? Te zmiany w przepisach mogą uderzyć w ciebie. Zotały już tylko tygodnie

i

Autor: Pexels

Zmiany w prawie

Jeździsz dieslem? Te zmiany w przepisach mogą uderzyć w ciebie. Zostały już tylko tygodnie

2023-08-25 14:36

Już 21 sierpnia w życie mają wejść regulacje, pozwalające kierowcom sprawdzić online, jaką normę emisji spalin spełnia ich pojazd. Centralna Ewidencja Pojazdów błyskawicznie ma zostać uzbrojona w takie dane. Nie będziemy mieli na to wpływu, bo zadziała algorytm. To będzie bat na właścicieli diesli, zwłaszcza tych, co jeżdżą po Krakowie, Warszawie, Katowicach czy Wrocławiu. Co to oznacza dla innych kierowców?

Te zmiany przepisów to „wyrok na stare diesle”. Kiedy wejdą w życie przepisy o uzupełnieniu CEPiK-u danymi o normach emisji spalin?

Kiedy mowa o pomyśle udostępniania danych o normach emisji spalin wszystkim kierowcom, określenie „wyrok na stare diesle” nasuwa się samo. 30 lipca miało być już po rewolucji, ale przeciągnęły się konsultacje projektu. Chodzi o zapowiadane uzupełnienie CEPiK-u o normy emisji spalin. W Rządowym Centrum Legislacji jest zaktualizowana wersja odpowiedniego rozporządzenia Ministra Cyfryzacji, a tam nowa data. Przepisy dające kierowcom możliwość sprawdzenia online, jaką normę emisji spalin spełnia ich pojazd, mogą wejść w życie 21 sierpnia. Ale uwaga, nie oznacza to, że tego dnia wszystko zacznie działać. Resort cyfryzacji zastrzega, że terminy uruchomienia takich funkcjonalności w aplikacji mObywatel i na rządowych stronach (np. historiapojazdu.gov.pl) poda w osobnych komunikatach.

Czego dotyczy projekt rozporządzenia o uzupełnieniu bazy CEPiK?

Jak podaje Interia.pl, projekt rozporządzenia dotyczącego udostępnianych w postaci elektronicznej danych ma jedynie charakter wykonawczy i dotyczy uporządkowania obowiązujących przepisów.

- Nowelizuje ono przepisy z 2017 roku (rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 8 listopada 2017 r. w sprawie zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z centralnej ewidencji pojazdów), w których ostały się jeszcze zapisy mówiące o nieobowiązujących już karcie pojazdu i nalepce kontrolnej. Trudno jednak pominąć nowy zapis w paragrafie 3, w którym - po pkt 17 - dodany został pkt 17a w brzmieniu: poziom emisji zanieczyszczeń (normy EURO) - czytamy w serwisie.

Jaką normę emisji spalin spełnia twój samochód? Dane wprowadzi algorytm bez udziału kierowcy

Resort cyfryzacji pracuje też nad rozporządzeniem dotyczącym zakresu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów, dlatego błyskawicznie będzie uzupełniana o informacje mówiące o normach emisji spalin (gromadzone są w państwowej bazie od listopada 2017 roku).

  • Kierowcy nie będą musieli sami podawać danych, uzupełni je algorytm.
  • Nada odpowiednią normę EURO wszystkim samochodom, które nie mają takiego wpisu w CEPiK-u.
  • Ma to i dobre, i słabe strony.
  • Nie jest jasne, jak będzie działał ten mechanizm. Jeśli się pomyli (bo np. auto jest z końca roku i spełnia wyższe normy niż ten sam model, który z taśmy zszedł w styczniu), a właściciel pojazdu sam to wykryje, będzie musiał wyjaśniać sprawę we właściwym starostwie powiatowym.

Jak zmienić błędny zapis w CEPiK?

- Dane każdorazowo na wniosek właściciela pojazdu będą mogły zostać skorygowane przez organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdu w ramach standardowego mechanizmu zasilania ewidencji - taki zapis jest w uzasadnieniu projektu.

W tych miastach na pewno powstaną straty czystego transportu. Automaty zeskanują ci tablice rejestracyjną

Uwagę zwraca błyskawiczne tempo wprowadzanych zmian. Ministerstwo Cyfryzacji spieszy się z rozporządzeniem, bo w Krajowym Planie Odbudowy są zapisy nakazujące wprowadzenie stref czystego transportu w dużych miastach - powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczoną średnioroczną emisji NOx.

W minionym roku nie spełniały ich:

  • Warszawa,
  • Kraków,
  • Katowice,
  • Wrocław.

Tam na pewno szybko powstaną strefy czystego transportu. Wszystkie zmiany doprowadzą do tego, że gminy będą mogły wykorzystywać urządzenia do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. System sprawdzi w ewidencji pojazdów, czy konkretny pojazd ma prawo poruszać się w obrębie danej strefy. Dlatego właśnie wachlarz tych pomysłów doczekał się miana „wyroku na stare diesle”. To te auta w większości nie spełniają wyśrubowanych norm.

Strefa czystego transportu w Krakowie. Jak będzie wyglądać?

Wiadomo już, jak może wyglądać strefa czystego transportu w Krakowie. Zacznie obowiązywać od połowy 2024 r. w granicach administracyjnych miasta. Już 2026 r. do strefy wpuszczane będą tylko auta z silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normę od EURO 5 w górę (nie załapią się samochodów z silnikami diesla sprzed 2010 r).

Po polskich drogach ciągle jeżdżą stare diesle z Niemiec, bo tam nie mogą

Kilka lat temu podobne przepisy wymusiły zmianę przyzwyczajeń niemieckich kierowców. Na polski rynek samochodów używanych trafiło wtedy stamtąd wiele wysłużonych aut z silnikami diesla.

Radosław Majdan: Dlaczego trzeba mówić o in vitro?