Obiekt został zaprojektowany blisko 60 lat temu. Była to pierwsza w kraju budowa metodą montażu nawisowego. I pierwsza, która trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów.
Przez większość swojego istnienia prowadziła tędy główna trasa tranzytowa przez Bydgoszcz (droga krajowa nr 5). Przez wieloletnie natężenie ruchu i mocne obciążenie – most jest w coraz gorszym stanie. Drogowcy informują, że niebawem dojdzie do jego naprawy.
- Prace naprawcze będą wymagały wprowadzenia zmian w dotychczasowej organizacji ruchu pomiędzy rondem Fordońskim i Toruńskim – informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP w Bydgoszczy. - Aby bezpiecznie przeprowadzić prace i zmniejszyć drgania, zaplanowaliśmy wprowadzenie ograniczeń w ruchu na samym moście Pomorskim.
Prędkości dla tramwajów na obiekcie zostanie ograniczona do 10 km/h. Natomiast dla samochodów o masie całkowitej - do 10 ton do 20 km/h. Pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie będą mogły wjechać na most i będą kierowane na sąsiednie przeprawy mostowe.
- Przyczyną wprowadzenia powyższych zmian jest zarysowanie, które pojawiło się na jednej z 5 belek nośnych mostu (pod obiektem), świadczące o wieloletnim wyeksploatowaniu obiektu – podaje rzecznik ZDMiKP. - Nasze służby chcąc zdiagnozować przyczyny uszkodzenia jak i dokładnie sprawdzić jego poszczególne elementy.
W tym celu drogowcy poprosili ekspertów o konsultację merytoryczną. Jak podaje profesor Arkadiusz Madaj - należy zaprojektować i wykonać doraźną naprawę umożliwiającą dalszą eksploatację obiektu.
- W międzyczasie opracujemy plan dalszego postępowania, w tym monitorowania i analizę możliwości jak najszybszego przywrócenia mostu do pełnej sprawności – dodaje Tomasz Okoński. - Przedmiotowe prace będą prawdopodobnie prowadzone tylko pod obiektem i nie będę dodatkowo utrudniać ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów na samym moście.
Jak podają drogowcy - w latach 2004-2005, most został już zmodernizowany – torowisko tramwajowe znalazło się na środku, pomiędzy jezdniami. Został również wzmocniony doraźnie taśmami z włókien węglowych.
W 2010 roku na moście zainstalowano natomiast punkty obserwacji geodezyjnej i objęto go dodatkową kontrolą okresową.