- Konsumenci są świadomi swoich praw?
Anna Dolewska: - Bywa różnie: niektórzy mają dużą świadomość prawną, inni są zagubieni, jeszcze inni są przekonani, że przysługuje im o wiele więcej praw niż w rzeczywistości.
- Jakie sytuacje budzą najwięcej wątpliwości konsumentów?
- Najwięcej pytań dotyczy reklamacji wadliwych towarów i usług oraz zwrotów towarów pełnowartościowych. Sporo osób nie wie, że ma prawo do rezygnacji z kupna produktów, jeśli do sprzedaży doszło poza lokalem przedsiębiorstwa, np. garnków podczas organizowanych gdzieś w terenie pokazów przez przedstawicieli firmy. Przychodzi sporo starszych osób, które nie są świadome, że mają 14 dni od chwili zawarcia takiej umowy na odstąpienie od niej. Najlepiej zrobić to, wysyłając do firmy pisemną rezygnację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W przypadku umowy zawartej na pokazie firma przed upływem tych 14 dni nie powinna przyjąć płatności od konsumenta, czasem jednak dzieje się inaczej. Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi również, kiedy kupi coś od akwizytora, który odwiedził go w domu, np. przedstawiciela firmy telekomunikacyjnej czy fotowoltaicznej. Jeżeli ta wizyta nie była wcześniej umówiona, termin na odstąpienie od umowy wynosi 30 dni. Oczywiście są pewne ustawowe wyjątki od tej zasady, ale to już wymaga indywidualnego rozpatrywania.
- Tabliczek o treści Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się, jest już niewiele. Ale jeśli są, czy są wiążące?
- Nie, to niezgodne z przepisami. Co do zasady, klient ma dwa lata od chwili zakupu - wydania towaru na złożenie do sprzedawcy reklamacji wadliwego produktu. Reklamację towaru wadliwego należy jednak odróżnić od zwrotu towaru pełnowartościowego. Tutaj przepisy rzeczywiście nie nakazują sprzedawcy przyjęcia zwrotu takiego towaru, jeżeli został zakupiony w sklepie stacjonarnym. Ustawowe prawo zwrotu towaru pełnowartościowego dotyczy tylko umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wielu konsumentów nie ma tej świadomości.
- W niektórych sklepach np. z odzieżą czy obuwiem, dowiadujemy się, że mamy 7, 10, a może i 14 dni na to, by oddać towar bez podania powodu i albo wymienimy go na inny, albo dostaniemy zwrot pieniędzy np. na kartę podarunkową czy talon na dalsze zakupy w tym sklepie. Tak każe prawo?
- Spotykamy się z tym w tak wielu sklepach, że konsumenci czasem nabierają przekonania, że to obowiązek sprzedawcy, ale tak nie jest. W przypadku zwrotu towaru pełnowartościowego w sklepie stacjonarnym, przyjęcie zwrotu zależy albo od wprowadzenia przez sprzedawcę takiej możliwości np. w regulaminie albo od jego dobrej woli. To coś więcej, co sprzedawca oferuje klientom ponad to, co nakazują mu przepisy, więc może on sam określić warunki przyjęcia takiego zwrotu – np. czy zwróci pieniądze na talon, na konto czy w gotówce.
Czym zajmuje się Miejski Rzecznik Konsumentów?
Miejski Rzecznik Konsumentów doradza w sporach między indywidualnym konsumentem a przedsiębiorcą, udziela porad prawnych w zakresie prawa konsumenckiego, podejmuje interwencje, mediacje mające na celu pomoc w wyegzekwowaniu należnych konsumentom świadczeń. Pomaga i udziela informacji mieszkańcom bezpłatnie. Rzecznik konsumentów nie pomaga przedsiębiorcom oraz osobom, które zawarły umowy z innymi osobami, niebędącymi przedsiębiorcami.
Ustawa przewiduje, że taki rzecznik może m.in. występować do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskami o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawach naruszania zbiorowych interesów konsumentów, występować jako oskarżyciel publiczny w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
Co ważne, Miejski Rzecznik Konsumentów może wspierać mieszkańców i mieszkanki Bydgoszczy, sprawami osób mieszkających na terenie powiatu bydgoskiego zajmuje się Powiatowy Rzecznik Konsumentów (przyjmuje przy ul. Zygmunta Augusta 16, w pokoju nr 303).
Miejski Rzecznik Konsumentów w Bydgoszczy zmienił adres
- Do tej pory siedziba Miejskiego Rzecznika Konsumentów była przy ul. Niedźwiedziej.
- Teraz mieszkanki i mieszkańcy mogą zgłaszać się ze swoimi wątpliwościami i problemami w sprawach konsumenckich (po wcześniejszym umówieniu telefonicznym) do budynku Urzędu Miasta (budynek A, pokój 215) przy ulicy Grudziądzkiej w godzinach pracy urzędu: w poniedziałki, środy i czwartki między godz. 8 a 16, we wtorki między 8 a 18, a w piątki między 8 a 14.
- Numer telefonu pozostaje bez zmian: 52 58 58 428 i mail: mrk@um.bydgoszcz.pl.