- Bydgoski Rower Aglomeracyjny od lat cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców.
- Pierwszy sezon po uruchomieniu w 2015 roku okazał się rekordowy.
- 10 lat temu rowery wypożyczono aż 396 099 razy, a w systemie zarejestrowanych było ponad 52 tysiące użytkowników.
Koniec tradycyjnych stacji dokujących Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Czas na wirtualne rozwiązania
Nowa koncepcja systemu przewiduje odejście od tradycyjnych stacji dokujących na rzecz stacji wirtualnych. Dzięki temu na terenie miasta funkcjonować będzie od 70 do 100 punktów wypożyczeń, z możliwością dalszej rozbudowy i dołączenia gmin ościennych.
Nowe rowery z GPS i napędem elektrycznym
Rowery czwartej generacji zostaną wyposażone w nadajnik GPS i mechanizm blokowania bez potrzeby stacji dokującej. Wypożyczenie będzie możliwe bezpośrednio przez aplikację mobilną. Część jednośladów posiadać będzie również napęd elektryczny, co znacznie ułatwi poruszanie się po mieście.
Przetarg i koszty wdrożenia
Miasto przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na nowy system. Ostateczna decyzja o realizacji przedsięwzięcia zapadnie na sesji Rady Miasta, która rozpatrzy ujęcie zadania w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Szacuje się, że wdrożenie i funkcjonowanie systemu będzie kosztować od 4 do 5 mln zł rocznie. Umowa przewiduje czteroletni okres użytkowania, co pozwoli miastu korzystać z rowerów bez ponoszenia kosztów ich konserwacji i przechowywania.
Popularność BRA w sezonie 2025
Obecnie w systemie zarejestrowanych jest prawie 8 tysięcy użytkowników, którzy mają do dyspozycji 62 samoobsługowe stacje. Najczęściej korzysta się z rowerów w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP oraz na ul. Wojska Polskiego/Al. L. Kaczyńskiego. Modernizacja BRA ma na celu dalsze zwiększenie komfortu i dostępności dla mieszkańców Bydgoszczy.