Rusza naprawa Mostu Uniwersyteckiego

i

Autor: ZDMiKP w Bydgoszczy Rusza naprawa Mostu Uniwersyteckiego

Umowa na naprawę Mostu Uniwersyteckiego podpisana. Prace potrwają pół roku!

2021-07-30 12:48

Drogowcy podpisali umowę na naprawę Mostu Uniwersyteckiego. Prace będą kosztować 6,3 mln zł. Bydgoska firma „Kormost" będzie miała 180 dni na wykonanie tego zadania.

Jej oferta przez miesiąc była szczegółowo badana m.in. przez Krajową Izbę Odwoławczą po wniesieniu odwołania. Niezależny organ potwierdził prawidłowy przebieg przetargu i wybór wykonawcy.

- Wiemy jak bardzo bydgoszczanie czekają na przywrócenie do ruchu tego obiektu – podkreśla p.o. Dyrektora ZDMiKP Wojciech Nalazek – dla nas to również absolutny priorytet. Dlatego jeszcze przed przetargiem prowadziliśmy wiele analiz w gronie eksperckim w celu jak najlepszego przygotowania się do naprawy oraz skrócenia czasu jej realizacji.

Prace naprawcze składają się z trzech zasadniczych etapów:

- Prace projektowe

- Prace naprawcze realizowane w terenie

- Próbne obciążenia po naprawie, uzyskanie odpowiednich dokumentów i pozwoleń

Po zakończeniu etapu trzeciego nastąpi oddanie obiektu do ponownego użytku. Prace projektowe według zapewnień Wykonawcy rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu Umowy. W tym zakresie Wykonawca, będzie musiał w pierwszej kolejności opracować odpowiednią dokumentację techniczną naprawy, uzgodnić ją z ZDMiKP, po dopełnieniu tych formalności nastąpią działania terenowe związane z rzeczywistą naprawą.

W dalszej kolejności prowadzone będą prace badawcze mające sprawdzić skuteczności przeprowadzonej naprawy i pozwalające na ponowne otwarcie mostu. Prace naprawcze będą prowadzone sprawniej dzięki zrealizowanym już wcześniej podparciom konstrukcji (w ramach zabezpieczenia obiektu).

Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty będzie bardzo skomplikowana, bowiem będą prowadzone przy częściowo odprężonych linach. Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, będzie powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego Wykonawca będzie realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym. Po zakończeniu naprawy mocowań wanty ponownie zostaną napięte do wymaganych parametrów. Podczas zaplanowanych prac naprawczych mostu Wykonawca zoptymalizuje również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS.

Przypomnijmy, w styczniu bieżącego roku ujawniona została wada konstrukcyjna obiektu wynikająca prawdopodobnie z błędnego projektu, który został wykonany w latach 2008-2010. Od tego czasu trasa jest nieprzejezdna. Wyłączenie go z użytkowania do czasu naprawy zalecili niezależni eksperci z branży mostowej. Decyzję za zasadną uznał również nadzór budowlany.