Będzie nowa linia tramwajowa w Bydgoszczy. Zazieleni się torowisko, a przystanki porosną rośliny

i

Autor: UM Bydgoszcz

WIADOMOŚCI

Będzie nowa linia tramwajowa w Bydgoszczy. Zazieleni się torowisko, a przystanki porosną rośliny

2024-01-29 9:16

Zielone torowisko na Szwederowie to jedno, ale ekologicznych rozwiązań w projekcie nowej linii z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. w Bydgoszczy jest więcej. Dachy przystanków porosną rośliny.

  • Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej.
  • Na ul. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami na dachach.
  • Będą na to pieniądze z Unii Europejskiej.

Prezydent Bruski: To priorytetowa inwestycja 

- Budowa linii z ronda Kujawskiego wzdłuż ul. Solskiego wraz z pętlą na wysokości ul Bielickiej to priorytetowa inwestycja związana z rozwojem sieci tramwajowej - podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Prace postępują zgodnie z planem. Do końca roku powinniśmy dysponować kompletną dokumentacją i pozwoleniami. Wcześniej zapewniliśmy też finansowanie tej inwestycji z wykorzystaniem środków europejskich z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W przyszłym roku zlecamy prace budowlan - dodaje.

Prace projektowe realizuje krakowska firma Progreg.

W planach są nowe sygnalizacje świetlne

- Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi dyrektor ds. zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel. - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na zakupy - dodaje.

Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

Rośliny na dachach przystanków będą podlewane deszczówką

- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego. Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które są łatwe w utrzymaniu i zielone od lata do zimy - dodaje.

W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:

  • elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
  • zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo–autobusowej przy ul. Bielickiej;
  • zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.
Będzie nowa linia tramwajowa w Bydgoszczy. Zazieleni się torowisko, a przystanki porosną rośliny

i

Autor: UM Bydgoszcz
Zima w bydgoskim zoo