Tramwaj

i

Autor: Dawid Olszewski

Komunikacja

Bydgoszcz. Zmiany w komunikacji miejskiej. Tramwaje mają kursować co 5 minut

2024-02-29 14:48

W marcu ZDMiKP wprowadza zestaw oczekiwanych ulepszeń w transporcie publicznym. Drogowcy chcą wzmocnić linię nr 10. Tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować w równych odstępach, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd. Te modyfikacje zostaną wprowadzone równocześnie z zakończeniem prac na moście Pomorskim. Szczegóły poniżej.

Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy pracownicy ZDMIKP przeprowadzili szczegółową analizę czasów przejazdu i poziomów napełnienia tramwajów. Na podstawie tych danych przygotowywane są nowe harmonogramy kursów. Wybrano kluczowe trasy, na których tramwaje będą kursować równomiernie w godzinach szczytu.

  • Rondo Jagiellonów – Jagiellońska -  Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
  • Fordon –  Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6  min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8  min. w szczycie)
  • Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
  • Rondo Jagiellonów- Garbary  (co ok. 4-7  min. w szczycie)
  • Garbary - Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6  min. w szczycie)

To z kolei – jak tłumaczą drogowcy - oznacza, że w nowych rozkładach jazdy na kluczowych trasach eliminowane będą długie przerwy między odjazdami, nawet w godzinach największego natężenia ruchu (np. w podróży z Fordonu do ronda Jagiellonów, gdzie przerwy sięgały nawet 11 minut). To jedna z przyczyn przepełnienia na wybranych trasach. Po wprowadzeniu zmian na priorytetowych trasach, wykorzystywanych przez najwięcej pasażerów (linie nr 3, 5, 10), tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.

Koordynacja została skoncentrowana na trasach, gdzie podróżuje największa liczba pasażerów. Dlatego na górnym tarasie tramwaje będą kursować równomiernie od węzła Szarych Szeregów w kierunku centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach. Jednakże udało się również zminimalizować przerwy między kursami tramwajów na tych pętlach w kierunku ronda Jagiellonów.

Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:

  • linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9 -11 min w szczycie)
  • linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9 -11 min w szczycie)
  • linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9 -11 min w szczycie)

Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10

W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim. Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego. O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.

Kolejne skrzyżowania

Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej. Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:

  • Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
  • Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
  • Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
  • Solskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
  • Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
  • Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.

W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.

Tramwaje wrócą na most Pomorski

W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski. Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy.

Po zakończeniu prac MWIK w marcu na stałe trasy wrócą też:

  • linia nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki)
  • linie nr 52,59,60,64 (przez ul. Staszica-3 Maja)
  • linii nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
  • linii nr 55 (przez ul. I. Skorupki)
  • linia nr 57 (przez ul. Stawową)

Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.

Linia międzygminna 40  do Ostromecko

Z początkiem marca zacznie funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem. Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska. Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.

Zabytki zniknęły z linii MZK

Miejskie Zakłady Komunikacyjne będą realizować wszystkie kursy autobusów własnym taborem niskopodłogowym. Na 2,5 miesiąca spółka powierzyła obsługę 3 kursów Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, które wykorzystywało tabor zabytkowy. Wcześniej - od 1 stycznia 2024 roku 3 kursy przekazane zostały do spółki Mobilis. Wprowadzone zmiany pozwalają obecnie realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów. MZK dysponują też niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych.

Mimo dostaw nowego taboru tramwajowego nie będą jeszcze likwidowane starsze pojazdy ("Konstale"). Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia. Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę. Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców. Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych.

Zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków. W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł). Zaplanowano zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm). By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze prowadzono rozmowy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego. Nowe rozkłady jazdy będą jeszcze dodatkowo weryfikowane przez jego członków.

Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy. Mogą wystąpić w związku z tym minimalne korekty w przyjętych założeniach.

Express Biedrzyckiej - Jan Maria Jackowski