Podręcznik do HiT autorstwa Wojciecha Roszkowskiego zyskał akceptacje Ministerstwa Edukacji i Nauki 1 lipca bieżącego roku i został wpisany do wykazu podręczników pod nr 1145/1/2022. Książka wzbudziła jednak niemałe kontrowersje, a także spór wśród Polaków.
Z podręcznika zrezygnowało wiele szkół z całej Polski. Jednak pojawiła się alternatywa – podręcznik do HiT przygotowało również Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Wniosek o dopuszczenie drugiego z podręczników wpłynął do MEN 22 czerwca.
Jak przekazała pod koniec zeszłego tygodnia Polska Agencja Prasowa - Szef Ministerstwa Edukacji i Nauki zapowiedział, że w tym tygodniu zostanie wydana zgoda na dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego.
Z nieoficjalnych informacji przekazanych dziś przez Onet wynika natomiast, że ten właśnie ją uzyskał. Podręcznik miał zebrać już komplet pozytywnych recenzji.
- To oznacza, że nie ma już do niego merytorycznych uwag przeszkód i po publikacji stosownej informacji na stronie MEiN powinien być dopuszczony do użytku – informuje Onet.
Co wiemy na temat nowego podręcznika? Jego tytuł brzmi „Historia i Teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1.” Jego autorami są: Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adam Cisek. Książka zawiera 249 stron i już można ją nabyć w księgarniach.
Według informacji umieszczonej na stronie księgarni - podręcznik obejmuje 3 działy. Pierwszy z nich to wprowadzenie, które przedstawić i porządkować ma wybrane zagadnienia oraz pojęcia „kluczowe dla problemów omawianych na lekcjach historii i teraźniejszości” (w tym z historii i WOS-u z 4-8 klasy szkoły podstawowej).
Pozostałe treści mają za zadanie przedstawić uczniom szkół średnich dzieje świata i Polski z lat 1945- 1970. Jak zaznacza wydawnictwo – podręcznik ma być staranne uporządkowany pod względem każdego z omawianych zagadnień.
- Przejrzysta forma prezentowania materiału ułatwia odnajdywanie najważniejszych treści, wpływa na lepszą naukę i efektywniejsze przyswajanie informacji - czytamy. - Kluczowe pojęcia rozpoczynające każdy temat - zestawienia pojęć omawianych na lekcji przybliżają zagadnienia, które uczeń pozna, a następnie w łatwy sposób odszuka, np. podczas powtórki materiału przed sprawdzianem.
Przypomnijmy, że autorowi pierwszego z podręczników – Wojciechowi Roszkowskiemu zarzucano przede wszystkim stronniczość, upolitycznienie, a także używanie argumentów nieopartych dowodami. W podręczniku brakować ma również słownika pojęć, tablicy z datami, nie ma też tekstów źródłowych z epoki. Tu piłeczkę odbija podręcznik wydawnictwa WSiP.
Według opisu – podręcznik zawierać ma bogate i różnorodne materiały źródłowe i ćwiczeniowe. Mają one pomóc „w kształtowaniu wszystkich wymaganych umiejętności”. Są to przede wszystkim: Ilustracje, mapy, schematy, dane statystyczne, teksty źródłowe wraz z poleceniami, bloki zadań po każdej lekcji w sekcji Pytania kluczowe i Zadania, a także infografiki, diagramy i zestawienia najważniejszych wydarzeń historycznych.
Te ostatnie mają być ułożone chronologicznie i przedstawiać mają nie tylko historyczne wydarzenia, ale i ważne procesy społeczne. Ze spisu podręczników umieszczonego na stronach szkół, wiemy już, że podręcznik na pewno wprowadzą dwa bydgoskie licea: I LO im. Cypriana Kamila Norwida i IV LO im. Kazimierza Wielkiego.
Według informacji z PAPu – 5 lipca do MEN wpłynął również wniosek o dopuszczenie do użytku podręcznika przygotowanego przez Wydawnictwo SOP Oświatowiec Toruń Sp. z o.o. Jego tytuł brzmi „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia”.