podręcznik

i

Autor: Anna Kurek/Wydawcistwo Szkolne i Pedagogiczne

Jest nowy podręcznik do HiT! Czy wzbudzi takie same emocje, jak ten Roszkowskiego?

2022-09-01 10:12

Nowy podręcznik do Historii i Teraźniejszości. Co o nim wiemy? Czy trafi do szkół?

Przedmiot Historia i Teraźniejszość będzie obejmował tematykę historii najnowszej – od 1945 do 2015 roku. Pierwszym z dopuszczonych podręczników do HiT był ten autorstwa Wojciecha Roszkowskiego. Od razu wzbudził on kontrowersje, nie tylko wśród nauczycieli, ale i wśród reszty Polaków.

Pojawiła się jednak alternatywa – podręcznik do nowego przedmiotu przygotowało również Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Co wiemy na temat nowego podręcznika?

Jak wskazuje wydawnictwo - „Podręcznik nie uzyskał jeszcze pełnej akceptacji MEN, w związku z tym uznawany jest jako pomocniczy materiał edukacyjny”. Jednak według informacji, które przekazał w zeszłym tygodniu PAP - Szef Ministerstwa Edukacji i Nauki zapowiedział, że w tym tygodniu zostanie wydana zgoda na dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego.

Tytuł podręcznika brzmi „Historia i Teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1.” Jego autorami są: Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adam Cisek. Książka zawiera 249 stron i już można ją nabyć w księgarniach. Tak natomiast wygląda okładka.

podrecznik

i

Autor: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne

Przypomnijmy, że wniosek o dopuszczenie do użytku podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego wpłynął do MEN 12 maja bieżącego roku. Akceptację zyskał 1 lipca i został wpisany do wykazu podręczników pod nr 1145/1/2022. Wniosek o dopuszczenie drugiego z podręczników wpłynął natomiast 22 czerwca. Co o nim wiemy?

Według informacji umieszczonej na stronie księgarni - podręcznik obejmuje 3 działy. Pierwszy z nich to wprowadzenie, które przedstawić i porządkować ma wybrane zagadnienia oraz pojęcia „kluczowe dla problemów omawianych na lekcjach historii i teraźniejszości” (w tym z historii i WOS-u z 4-8 klasy szkoły podstawowej).

Pozostałe treści mają za zadanie przedstawić uczniom szkół średnich dzieje świata i Polski z lat 1945- 1970. Jak zaznacza wydawnictwo – podręcznik ma być staranne uporządkowany pod względem każdego z omawianych zagadnień.

- Przejrzysta forma prezentowania materiału ułatwia odnajdywanie najważniej­szych treści, wpływa na lepszą naukę i efektywniejsze przyswajanie informacji - czytamy. - Kluczowe pojęcia rozpoczynające każdy temat - zestawienia pojęć omawianych na lekcji przybliżają zagadnienia, które uczeń pozna, a następnie w łatwy sposób odszuka, np. podczas powtórki materiału przed sprawdzianem.

Przypomnijmy, że autorowi pierwszego z podręczników – Wojciechowi Roszkowskiemu zarzucano przede wszystkim stronniczość, upolitycznienie, a także używanie argumentów nieopartych dowodami. W podręczniku brakować ma również słownika pojęć, tablicy z datami, nie ma też tekstów źródłowych z epoki. Tu piłeczkę odbija podręcznik wydawnictwa WSiP.

Według opisu – podręcznik zawierać ma bogate i różnorodne materiały źródłowe i ćwiczeniowe. Mają one pomóc „w kształtowaniu wszystkich wymaganych umiejętności”. Są to przede wszystkim: Ilustracje, mapy, schematy, dane statystyczne, teksty źródłowe wraz z poleceniami, bloki zadań po każdej lekcji w sekcji Pytania kluczowe i Zadania, a także infografiki, diagramy i zestawienia najważniejszych wydarzeń historycznych.

Te ostatnie mają być ułożone chronologicznie i przedstawiać mają nie tylko historyczne wydarzenia, ale i ważne procesy społeczne. Ze spisu podręczników umieszczonego na stronach szkół, wiemy już, że podręcznik na pewno wprowadzą dwa bydgoskie licea: I LO im. Cypriana Kamila Norwida i IV LO im. Kazimierza Wielkiego.

Według informacji z PAPu – 5 lipca do MEN wpłynął również wniosek o dopuszczenie do użytku podręcznika przygotowanego przez Wydawnictwo SOP Oświatowiec Toruń Sp. z o.o. Jego tytuł brzmi „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia”.

Przypomnijmy, że nowy przedmiot wprowadzony zostanie do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia. HiT-u uczyć się będą licealiści z I i II klasy, uczniowie techników z klas I, II i III, a także uczniowie szkoły branżowej z klasy I.