Lokomotywy wodorowe z bydgoskiej Pesy będą jeździły po szwedzkich torach. Szwedzi testowali je w Inowrocławiu

i

Autor: Pesa Bydgoszcz, Facebook/Pexels

biznes

Lokomotywy wodorowe z bydgoskiej Pesy będą jeździły po szwedzkich torach. Szwedzi testowali je w Inowrocławiu

2024-10-18 15:25

- Byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez Pesa manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy - mówi Adrian Lindqvist, prezes Hankavik, jednej z trzech firm zaangażowanych w ten projekt.

  • PESA oraz szwedzkie firmy Väte Rail i Hankavik podpisały list intencyjny dotyczący wdrożenia do użytku w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych produkowanych przez bydgoską spółkę.
  • Pierwsze lokomotywy wyjada na szwedzkie tory na przełomie lat 2027/2028.

Bydgoskie lokomotywy wodorowe z Pesy będą jeździć po Szwecji od 2026, może 2027 roku

Jak informuje Pesa, porozumienie zakłada współpracę w zakresie wprowadzenia wodorowych lokomotyw manewrowych na szwedzki rynek, a także wspólne działania na rzecz zapewnienia klientom odpowiedniej infrastruktury do tankowania wodoru oraz tworzenia kompleksowych ekosystemów H2, obejmujących produkcję wodoru z odnawialnych źródeł energii.

Väte Rail, szwedzki przewoźnik, który niedawno podpisał umowę na obsługę prac manewrowych dla jednego z czołowych światowych producentów stali, planuje dekarbonizację tych usług. Żeby osiągnąć zerową emisję, firma zdecydowała się na wykorzystanie wodorowej lokomotywy Pesa do obsługi manewrowej. W czerwcu tego roku przedstawiciele szwedzkiej firmy odwiedzili Polskę, aby przeprowadzić testy lokomotywy SM42-6Dn na bocznicy w Inowrocławiu. Sprawdzali, jak działa.

W Inowrocławiu Szwedzi sprawdzali, jak spisują się lokomotywy z bydgoskiej Pesy

– Byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez Pesa manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy. Wykorzystywane w Skandynawii lokomotywy manewrowe to wysłużone, stare pojazdy, a ekologiczna i cicha lokomotywa wodorowa wydaje się idealna do ich zastąpienia – podkreślił Adrian Lindqvist, prezes firmy Hankavik w wypowiedzi cytowanej na stronie Pesa Bydgoszczy.

Będzie nowa generacja lokomotyw wodorowych z bydgoskiej Pesy. Prototyp ma być gotowy na przełomie 2026 i 2027 roku

Bydgoska Pesa wypuszcza w świat lokomotywy wodorowe, ale pracuje już nad ich kolejną generacją. Prototyp ma być gotowy na przełomie 2026 i 2027 roku.

– Rozwój naszej obecności na rynkach skandynawskich to jeden z elementów Strategii Pesa 2030+. Bardzo się cieszę, że pierwszym pojazdem, który wyjedzie na szwedzkie tory, może być nasza bezemisyjna lokomotywa wodorowa, zwłaszcza że wykorzystując doświadczenia zdobyte przy SM42-6Dn pracujemy już nad projektem kolejnej generacji takich pojazdów, czyli lokomotywy wodorowej z dodatkowym zasilaniem z trakcji elektrycznej – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes spółki Pesa Bydgoszcz.

  • SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesa to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji.
  • Jest bezemisyjna, zasilana z dwu ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silnik asynchroniczne o łącznej mocy 720kW.
  • Jest przeznaczona do pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali.
Wielki trening kalisteniki w Bydgoszczy

Tak wyglądał bilet na Titanica! Pamiątki po słynnym statku znajdziemy w muzeum SeaCity w Southampton. Zobaczcie zdjęcia.

Szukacie ciekawych miejsc na wypoczynek, ale nie chcecie daleko wyjeżdżać? Oto interesujące miasta w województwie kujawsko-pomorskim.

Test A,B,C z wiedzy o bydgoskich osiedlach. Dlaczego Szwederowo nosi taką nazwę?

Pytanie 1 z 10
Na jakim osiedlu znajduje się popularne Multikino?