- PESA oraz szwedzkie firmy Väte Rail i Hankavik podpisały list intencyjny dotyczący wdrożenia do użytku w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych produkowanych przez bydgoską spółkę.
- Pierwsze lokomotywy wyjada na szwedzkie tory na przełomie lat 2027/2028.
Bydgoskie lokomotywy wodorowe z Pesy będą jeździć po Szwecji od 2026, może 2027 roku
Jak informuje Pesa, porozumienie zakłada współpracę w zakresie wprowadzenia wodorowych lokomotyw manewrowych na szwedzki rynek, a także wspólne działania na rzecz zapewnienia klientom odpowiedniej infrastruktury do tankowania wodoru oraz tworzenia kompleksowych ekosystemów H2, obejmujących produkcję wodoru z odnawialnych źródeł energii.
Väte Rail, szwedzki przewoźnik, który niedawno podpisał umowę na obsługę prac manewrowych dla jednego z czołowych światowych producentów stali, planuje dekarbonizację tych usług. Żeby osiągnąć zerową emisję, firma zdecydowała się na wykorzystanie wodorowej lokomotywy Pesa do obsługi manewrowej. W czerwcu tego roku przedstawiciele szwedzkiej firmy odwiedzili Polskę, aby przeprowadzić testy lokomotywy SM42-6Dn na bocznicy w Inowrocławiu. Sprawdzali, jak działa.
W Inowrocławiu Szwedzi sprawdzali, jak spisują się lokomotywy z bydgoskiej Pesy
– Byliśmy pozytywnie zaskoczeni parametrami eksploatacyjnymi wyprodukowanej przez Pesa manewrowej lokomotywy wodorowej. SM42-6Dn podczas prac na bocznicy spisywała się doskonale, a nasi maszyniści wysoko ocenili komfortowe warunki pracy. Wykorzystywane w Skandynawii lokomotywy manewrowe to wysłużone, stare pojazdy, a ekologiczna i cicha lokomotywa wodorowa wydaje się idealna do ich zastąpienia – podkreślił Adrian Lindqvist, prezes firmy Hankavik w wypowiedzi cytowanej na stronie Pesa Bydgoszczy.
Będzie nowa generacja lokomotyw wodorowych z bydgoskiej Pesy. Prototyp ma być gotowy na przełomie 2026 i 2027 roku
Bydgoska Pesa wypuszcza w świat lokomotywy wodorowe, ale pracuje już nad ich kolejną generacją. Prototyp ma być gotowy na przełomie 2026 i 2027 roku.
– Rozwój naszej obecności na rynkach skandynawskich to jeden z elementów Strategii Pesa 2030+. Bardzo się cieszę, że pierwszym pojazdem, który wyjedzie na szwedzkie tory, może być nasza bezemisyjna lokomotywa wodorowa, zwłaszcza że wykorzystując doświadczenia zdobyte przy SM42-6Dn pracujemy już nad projektem kolejnej generacji takich pojazdów, czyli lokomotywy wodorowej z dodatkowym zasilaniem z trakcji elektrycznej – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes spółki Pesa Bydgoszcz.
- SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesa to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji.
- Jest bezemisyjna, zasilana z dwu ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silnik asynchroniczne o łącznej mocy 720kW.
- Jest przeznaczona do pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali.
Tak wyglądał bilet na Titanica! Pamiątki po słynnym statku znajdziemy w muzeum SeaCity w Southampton. Zobaczcie zdjęcia.