inwestycje

Nowe tramwaje potrzebują nowej zajezdni w Bydgoszczy. Będzie to kosztować niemal 100 milionów złotych [ZDJĘCIA]

2024-02-10 15:40

W Bydgoszczy przybywa tramwajów, a skoro tak, potrzebna jest też rozbudowa zajezdni. Miasto właśnie podpisało umowę na przebudowę obiektu przy ul. Toruńskiej i dostosowanie go do serwisu nowoczesnych składów. Dzięki wymianie taboru ma być ciszej na ulicach. Jeszcze w lutym coś do powiedzenia na temat nowych składów będą mieli mieszkańcy i mieszkanki miasta.

  • W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz kupiła 33 nowe tramwaje.
  • W trakcie realizacji jest zamówienie na 40 kolejnych pojazdów (10 już kursuje).
  • Niebawem rozpocznie się plebiscyt. Mieszkanki i mieszkańcy będą mogli skazać propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
  • Jeden z nich otrzyma imię monarchy Władysława Jagiełły, który 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi. To inicjatywa prezydenta miasta poparta przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu.
  • Niedługo zakończy się wymiana całej tramwajowej floty.
  • Nowe tramwaje potrzebują zmodernizowanej zajezdni.

Prezydent Bydgoszczy: To strategiczna inwestycja

- To strategiczna inwestycja dla rozwoju miasta – podkreśla Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Postawiliśmy na tramwaje, które są kosztownym, ale bardzo sprawnym i ekologicznym środkiem transportu. Zależy nam jednak nie tylko na nowych torowiskach, które docierają na kolejne osiedla. Równocześnie naszym celem jest całkowita wymiana taboru. W przyszłym roku otrzymamy wszystkie z 40 zamówionych pojazdów z Pesy. Do obsługi tej nowoczesnej floty niezbędna jest odpowiednia zajezdnia tramwajowa. Dlatego nie mogliśmy już dłużej czekać z jej modernizacją. To inwestycja w przyszłość transportu publicznego w Bydgoszczy – dodaje.

Pierwszy etap modernizacji zajezdni w Bydgoszczy pochłonie prawie 100 mln zł

Pracy będzie sporo, ale też wydatki szykują się ogromne. W przetargu na I etap modernizacji zajezdni najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud, z którą 1 lutego podpisana została umowa o wartości 96,7 mln zł. Prace budowlane zajmą około 26 miesięcy. Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją.

Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu, instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o. Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.

Podczas prac budowlanych, zajezdnia pracować będzie jak zwykle, główne szlaki komunikacyjne będą przejezdne. Żeby to osiągnąć, wykonywanie robót na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.

Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda” w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu”.

Zimowy Kiermasz Płyt Winylowych w Bydgoszczy