Od 31 grudnia kierowcy mogą już korzystać z ponad 36 km obwodnicy Bydgoszczy na trasie od węzła Bydgoszcz Północ, przez węzły Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec, Bydgoszcz Zachód, Bydgoszcz Miedzyń, Bydgoszcz Błonie, kończąc na węźle Bydgoszcz Południe.
-Budowa trasy S5 to przede wszystkim sukces mieszkańców – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Dziękuję za zbiórki podpisów, apele Rady Miasta i zaangażowanie Parlamentarzystów, w tym konkretne decyzje ówczesnego Sekretarza Stanu w MiR Pawła Olszewskiego. Dzięki gotowej obwodnicy możemy przystąpić do wdrażania zapisów naszego, bydgoskiego planu transportowego – ograniczyć uciążliwy tranzyt. Oznacza to mniej ciężarówek na wielu ważnych ulicach, mniejszy hałas i nowe możliwości wprowadzania korzystnych zmian z myślą o pieszych, rowerzystach i pasażerach transportu publicznego.
Obecny na otwarciu trasy wicewojewoda Józef Ramlau powiedział, że tak słabe skomunikowanie Bydgoszczy było swego rodzaju kuriozum.
- Już niebawem odczujemy likwidację negatywnych skutków, jakimi było notoryczne zakorkowanie Bydgoszczy, przez wyciągnięcie ruchu tranzytowego. Jednocześnie, dokończenie S5 da niezwykły wprost impuls rozwojowy dla stolicy województwa kujawsko-pomorskiego, jak i całego regionu. Otwierają się przed nami dobre perspektywy – zaznaczył wicewojewoda.
Droga ekspresowa S5 to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych w kraju. Przebiega od autostrady A1 w Nowych Marzach do granicy z Wielkopolską. Trasa biegnąca z północy w kierunku południowym połączy cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. Będzie więc miała istotne znaczenie dla gospodarki kraju.