inwestycje

Tak ma wyglądać rondo Jagiellonów po remoncie. Będą pochylnie i rynny dla rowerów [WIZUALIZACJA]

2024-07-19 15:10

Chodzi o to, by po przebudowie z ronda Jagiellonów mogli korzystać bez przeszkód wszyscy, w tym osoby z niepełnosprawnościami i ludzie starsi. I choć cel wydawał się wspólny, w czasie konsultacji społecznych wybrzmiewały najróżniejsze pomysły. Projekt ma uwzględnić wiele z nich. Zobaczcie wizualizacje.

Tak się zmieni rondo Jagiellonów w Bydgoszczy

  • Miasto zamawia dokumentację projektową niezbędną do przekształcenia ronda Jagiellonów.
  • Docelowo ma się zmienić tak, aby wszyscy użytkownicy, w tym osoby z niepełnosprawnościami oraz seniorzy, mogli swobodnie korzystać z tego kluczowego węzła komunikacyjnego.
  • Urzędnicy zapowiadają, że projekt uwzględni szereg rozwiązań, które zostały opracowane podczas konsultacji społecznych, takich jak specjalne ścieżki dla rowerów oraz zmiany mające na celu poprawę bezpieczeństwa.

Przebudowa tego miejsca to część większego planu - na zwiększenie dostępności komunikacji publicznej dla wszystkich.

- W trakcie budowy ronda Jagiellonów w latach 70. XX wieku zupełnie nie zwracano uwagi na potrzeby osób z ograniczeniami ruchowymi – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Dlatego pozyskane fundusze europejskie przeznaczone na poprawę dostępności transportu publicznego w kwocie ponad 40 mln zł wydamy między innymi na jego przebudowę. Będzie to uzupełnienie naszych działań związanych z budową przystanków wiedeńskich w obrębie placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej. Równocześnie wymieniamy cały tabor tramwajowy na niskopodłogowy - dodaje.

Bydgoszczanie mówili, jak ma wyglądać rondo Jagiellonów. Tych opinii wysłuchał projektant

Koncepcja nowych rozwiązań była tematem szerokich konsultacji społecznych. Wiele ważnych zmian proponowanych przez mieszkańców zostało uwzględnionych. Teraz miasto zleca wykonanie dokumentacji projektowej. Kompletną dokumentację uda się stworzyć do końca 2026 roku.

Dla pasażerów i pieszych korzystających z tego węzła komunikacyjnego powstanie osiem wind. Mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych. Po konsultacjach projektant uwzględnił część uwag bydgoszczan.

- W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północno-wschodniej (przy Banku Pocztowym) oraz południowo-zachodniej (budynki pocztowe i Hotel Focus). Poprawi to komfort poruszania się i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych. Ze względu na istniejące zagospodarowanie terenu nie ma możliwości wprowadzenia pochylni przy każdym z wyjść - tłumaczą miejscy urzędnicy.

Wokół ronda Jagiellonów w Bydgoszczy nie będzie wyburzeń!

Co ważne, od razu odrzucono pomysły wyburzeń, co miałoby pomóc w wygospodarowaniu przestrzeni na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu. Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania – to rozwiązanie od początku zakładał projektant. Ułatwi to w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń, na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów. Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.

Niektórzy bydgoszczanie chcieli przejść naziemnych na rondzie Jagiellonów, inni byli przeciwko

Istniejące schody mają zostać wyremontowane, tak samo jak przejście podziemne. Przybędzie tam zieleni. Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Poprawi to bezpieczeństwo tej grupy uczestników ruchu.

- Dokładnie analizowany był także pomysł wyznaczenia przejść naziemnych - podkreślają miejscy urzędnicy. - Przy obecnych przepisach wymagałoby to zastosowania sygnalizacji świetlnej, co przy braku rozbudowanej trasy WZ mogłoby istotnie utrudnić ruch w centrum. W konsultacjach projektanci jednocześnie spotykali się z propozycjami budowy przejść naziemnych, jak i głosami krytykującymi takie rozwiązanie. Projektanci podkreślali również, że należy mieć na uwadze, że wokół placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej (plac Praw Kobiet) powstają kolejne przystanki wiedeńskie, które jeszcze bardziej poprawią komunikacyjną dostępność analizowanego obszaru, bez konieczności korzystania z wind - dodają.

Enea Triathlon Bydgoszcz 2024

W którym roku Fordon stał się częścią Bydgoszczy? Dlaczego ul. Długa ma taką nazwę? Rozwiąż QUIZ z historii miasta

Pytanie 1 z 12
W którym roku Fordon (osobne miasteczko) został przyłączony do Bydgoszczy?