Kierowcy nazywają DK 10 między Bydgoszczą a Toruniem drogą śmierci. Ostatni tragiczny wypadek zdarzył się tam 11 stycznia 2025 roku
W ostatnim czasie na obecnej DK 10 doszło do kilka tragicznych wypadków. Ostatni zdarzył się w Przyłubiu, rankiem 11 stycznia 2025 roku. Z ustaleń policji wynika, że kierowca opla astry z niewyjaśnionych przyczyn zjechał na przeciwległy pas ruchu i doprowadził do zderzenia z jadącą z naprzeciwka ciężarową scanią. Ciężarówka wpadła do rowu. Prowadzący auto osobowe zginął, kierowcy scanii nic się nie stało.
Niemal w tym samym miejscu w listopadzie 2024 roku w dwóch wypadkach zginęły 3 osoby, a 2 zostały ranne.
- Do pierwszego doszło 23 listopada 2024 roku. W wyniku wypadku zginęli 37-letni kierowca seata oraz jego 30-letni pasażer, a 32-letnia pasażerka trafiła do szpitala z poważnymi obrażeniami. Do szpitala przewieziono także dwie osoby z pojazdu skody.
- Do drugiego doszło 29 listopada. Na 288 km drogi krajowej nr 10 doszło do zderzenia samochodu ciężarowego i dostawczego. W wyniku wypadku jedna osoba zginęła, a jedna osoba została poszkodowana.
Policjanci wprowadzili zmiany na DK 10 w Przyłubiu
Po tamtych zdarzeniach policjanci na miejscu analizowali sytuację i wprowadzili pewne zmiany, które miały zwiększyć bezpieczeństwo na Dk 10, zwanej przez mieszkańców drogą śmierci.
- W czasie lustracji stwierdzono, że aby ograniczyć liczbę wypadków w tym miejscu, należy wprowadzić dodatkowe znakowanie ostrzegawcze. Biorąc pod uwagę liczbę ofiar, a także charakter zdarzeń (głównie zderzenia czołowe) policjanci ruchu drogowego bydgoskiej komendy miejskiej złożyli wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy o wprowadzenie zmian w projekcie stałej organizacji ruchu przez ustawienie znaku ostrzegawczego A-30 (uwaga, inne niebezpieczeństwo - przyp. DW) na podłożu fluorescencyjnym z tabliczką T-14b (uwaga, miejsce szczególnie niebezpieczne - wypadki - przyp. DW) w konkretnych lokalizacjach. Ponadto z uwagi na to, że kierowcy w tym miejscu nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze, mimo ograniczenia prędkości do 70 km/godz. i znaków ostrzegawczych A-15, funkcjonariusze złożyli również wniosek o ograniczenie prędkości w rejonie skrzyżowania do 50 km/godz. - informuje kom. Lidia Kowalska z KMP w Bydgoszczy.
Wojewoda kujawsko-pomorski chce przyspieszenia prac wokół budowy S10
Prawdziwym rozwiązaniem ma być jednak budowa drogi ekspresowej S10.
Po ostatnim tragicznym wypadku policjanci poinformowali o dodatkowych urządzeniach m.in. wideo rejestratorach, które będą funkcjonowały na trasie oraz o zwiększonej liczbie patroli kontrolujących prędkość. GDDKiA zadeklarowała ustawienie dodatkowych tablic ostrzegawczych dla kierowców oraz potwierdziła, że głównym argumentem przemawiającym za budową trasy biegnącą nowym śladem była poprawa bezpieczeństwa, m.in. podając argument zmniejszonej liczby łuków na trasie.
Spotkanie w sprawie przyspieszenia prac związanych z tą inwestycją zorganizował po ostatnim wypadku wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel. 13 stycznia powołał zespół roboczy ds. S10.
- Wojewoda powołał Zespół roboczy ds. S10, aby usprawnić działania służb zaangażowanych w proces budowy drogi ekspresowej S10 na etapie uzgodnień między nimi, a także, by przyspieszyć dalsze działania po wydaniu decyzji na realizację 1 odcinka. Zespół jest odpowiedzialny za koordynację działań. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele państwowych jednostek mających istotną rolę w sprawie, takich jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Lasy Państwowe czy Polskie Koleje Państwowe. Celem Zespołu jest efektywniejsza współpraca i szybsze podejmowanie decyzji, już na etapie uzgodnień i płynniejsza wymiana informacji - informuje biuro prasowe wojewody.
Kiedy powstanie droga ekspresowa S10 w województwie kujawsko-pomorskim?
Jak informuje wojewoda kujawsko-pomorski, w połowie stycznia 2025 roku stan prac wokół budowy S10 wygląda tak:
- Odcinek 1: ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) został wydany; obecnie toczą się prace, a z końcem zimy ruszy pełny front robót.
- Odcinek 2 od węzła Emilianowo do węzła Solec: trwa oczekiwanie na postanowienie RDOŚ kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
- Odcinek 3: Procedura ZRiD znajduje się na końcowym etapie; Pełnomocnik GDDKiA musi uzupełnić dokumentację. Realny termin wydania decyzji to luty 2025 roku, po publicznym obwieszczeniu i zawiadomieniu stron o zebranym materiale dowodowym.
- Odcinek 4: Oczekiwanie na postanowienie RDOŚ kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
Budowa ma się zakończyć na przełomie 2026 i 2027 roku.
To zrobiła GDDKiA w 2024 roku, by zbudować drogę ekspresową S10
GDDKiA podsumowała szczegółowo kroki, jakie w kierunku budowy drogi ekspresowej S10 w Kujawsko-Pomorskiem zrobiła w 2024 roku
- W realizacji są wszystkie cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe wraz z 5-kilometrowym odcinkiem DK25. Pod koniec października 2024 roku uzyskaliśmy decyzję ZRID dla odcinka Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Park Przemysłowy wraz z rozbudową DK25. W połowie listopada przekazaliśmy plac budowy wykonawcy, który przygotowuje teren do wjazdu ciężkiego sprzętu. Czekamy na decyzje ZRID dla trzech pozostałych odcinków: Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. W I kwartale przyszłego roku spodziewamy się decyzji dla odcinka pomiędzy węzłami Solec Kujawski i Toruń Zachód. W przygotowaniu znajdują się również dwa pozostałe odcinki drogi ekspresowej S10. Dla pierwszego z nich, tj. 40-kilometrowego odcinka Wyrzysk Wschód - Bydgoszcz Zachód w lutym br. podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (etap II). W 2025 r. planujemy ogłoszenie przetargu na projekt i budowę tej drogi. Drugim jest 100-kilometrowy odcinek prowadzący od autostrady A1 (węzeł Włocławek Północ) do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Odcinek ten jest przygotowywany łącznie z 20-kilometrowym fragmentem OAW w ciągu drogi ekspresowej S50. W mijającym roku odbyliśmy szereg spotkań informacyjnych, które podzielone były na dwie tury. Po części wiosennej, do opracowania włączyliśmy czwarty wariant, będący odpowiedzią na wnioski mieszkańców. Przed nami ostatnie ze spotkań w ramach drugiej tury w gminach na terenie woj. mazowieckiego, które odbędzie się w styczniu. W II połowie 2025 r. planujemy złożyć wnioski o DŚU. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu około 35 km autostrady A1 pomiędzy Toruniem i Włocławkiem, który będzie miał wspólny przebieg z S10. W tym wypadku wniosek o DŚU chcemy złożyć w III kw. 2025 r. - czytamy na stronie bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Budowa drogi S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem realizowana jest w systemie "zaprojektuj i wybuduj". Pierwsze prace ruszyły. Na odcinku od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo wykonawca zajmuje się usuwaniem pni, kończy wycinki drzew i przygotowuje tymczasową organizację ruchu.
Droga ekspresowa S10 łącząca Bydgoszcz i Toruń coraz bliżej. Jest decyzja wojewody kujawsko-pomorskiego w sprawie budowy. Zobacz zdjęcia.