Statki funkcjonują w ramach Bydgoskiego Tramwaju Wodnego. Rejsy rozpoczynają się i kończą w centrum Bydgoszczy na Rybim Rynku, w pobliżu zabytkowych spichrzy, będących jednymi z najbardziej znanych obiektów miasta. Dawniej znajdował się tu port, magazyny i miejsce handlu rybami sprowadzanymi z Gdańska. Przy brzegi na stale zacumowana jest barka "Lemara", która została zbudowana w bydgoskiej stoczni w 1937 r.
Rejsy "Słonecznika" i "Słonecznika" do lat cieszą się dużym zainteresowaniem. W zeszłym roku z możliwości podziwiania wielu budynków, obiektów i malowniczych zakątków miasta skorzystało 27 tys. turystów i bydgoszczan.
Podobnie, jak w zeszłym roku do wyboru są dwie trasy - już czynna linia "Słoneczna" i linia "Staromiejska", która zacznie działać od poniedziałku. W obu przypadkach rejsy rozpoczynają się i kończą na Rybim Rynku.
Statki na linii Staromiejskiej przepływają obok Katedry im. świętych Marcina i Mikołaja, Opery Nova i Wyspy Młyńskiej, dawanej śluzy trapezowej, a następnie są śluzowane w zabytkowej śluzie miejskiej, po czym mijają gmach byłej dyrekcji kolei. Rejs w obie strony trwa 60-70 minut w zależności od pracy śluzy
Linia Słoneczna wiedzie w dół rzeki. Uczestnicy rejsu mijają przystanie wioślarskie, przepływają pod Mostem Uniwersyteckim, obok krytego lodowiska i hal sportowych, a potem docierają do hotelu Słoneczny Młyn, a następnie płyną z powrotem. Rejs trwa około godziny.
Pasażerowie z rejsów "Słonecznikiem" mogą korzystać do 2004 r., a "Słonecznikiem II" - od 2010 r. To jednostki o podobnej konstrukcji, zasilane energią słoneczną. Każda z nich zabiera na pokład 28 pasażerów, a załogę stanowią dwie osoby.
Tradycja kursowania statków pasażerskich w Bydgoszczy sięga początku lat 30. XX wieku. W okresie powojennym największym statkiem kursującym po Brdzie była "Ondyna", zabierająca 200 pasażerów. W latach 1961-1992 "Ondyna" odbywała rejsy na trasie Rybi Rynek - Brdyujście, ale były organizowane również rejsy po Wiśle do Solca Kujawskiego, Torunia i Chełmna.