Rozbiórki nie można kontynuować z powodu braku możliwości zamknięcia ruchu kolejowego pod obiektem nawet na kilka godzin – informuje ZDMiKP w Bydgoszczy. Zgodnie z harmonogramemm wykonawca rozebrał już nawierzchnię na jezdni i chodniku, a także bariery ochronne.
Dodatkowo, zdemontowane zostały już betonowe płyty wzmacniające nasypy, a część nad jezdnią pod wiaduktem – rozebrana. Do rozbiórki przygotowany był już obiekt nad linią kolejową – jednak, na razie do niej nie dojdzie.
- Spółka PKP PLK z powodu jednak „specjalnych transportów kolejowych z węglem i paliwami", wstrzymała pozwolenia na wyłączenia kolejowe, które umożliwiłyby Wykonawcy prowadzić roboty rozbiórkowe nad torami – informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP w Bydgoszczy. - Główne prace rozbiórkowe musiały zostać wstrzymane.
Drogowcy przypominają, że wyłączenia kolejowe to czas pomiędzy przejazdami pociągów, w którym wyłącza się trakcję elektryczną, by umożliwić wykonywanie robót budowlanych. Takie natomiast – z powodu transportu węgla – byłyby możliwe jedynie w nocy. Pozwolenie zostało jednak cofnięte, a co za tym idzie – wstrzymano prace.
- Dodatkowo, jako Zamawiający (ZDMiKP), jesteśmy zobligowani do końca roku wydać na realizację tej inwestycji kwotę 15 mln zł w celu pozyskania rządowego dofinansowania na budowę nowego wiaduktu – podaje Tomasz Okoński. - Wstrzymanie robót uniemożliwia wręcz spełnienie tego warunku. Dlatego również z tego powodu, wspólnie z wykonawcą, pracujemy nad wprowadzeniem zmian w sposobie realizacji i harmonogramie zadania.
Obecnie trwają intensywne rozmowy z firmą Mostostal Kielce, dotyczące wprowadzenia zmian technologicznych umożliwiających otwarcie tzw. frontu robót choćby poza strefą torowiska, co wymaga zaprojektowania i wykonania dodatkowych konstrukcji stabilizujących przęsła podczas rozbiórki.
Wykonawca nadal będzie kontynuował roboty przy rozbiórce przyczółków i budowie nowych. Jak podają drogowcy - rozmowy z PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie wyłączenia trakcji elektrycznej pod obiektem mają być kontynuowane.
Koszt budowy nowego wiaduktu to 30 mln złotych. Pracami zajmuje się spółka Mostostal Kielce, która wybudowała już w Bydgoszczy wiadukt przy ul. Wojska Polskiego. Zgodnie z pierwotnym planem, roboty miały zakończyć się w połowie przyszłego roku.