Urzędnicy apelują i zachęcają bydgoszczan, by nie przychodzić do urzędu, a sprawy załatwiać na odległość - korespondencyjnie lub za pomocą profilu zaufanego.
Trzeba wypełnić formularz rejestracyjny i założyć konto na ePUAP. Profil zaufany to darmowe narzędzie, które umożliwia między innymi składanie podpisu elektronicznego, a dzięki niemu można załatwiać określone sprawy urzędowe online, bez wychodzenia z domu.
Z tych usług korzysta ponad milion osób. Korespondencyjnie można załatwiać wszystkie sprawy urzędowe, które nie wymagają osobistego stawiennictwa. To na przykład złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpis aktów stanu cywilnego, można zgłosić urodzenie dziecka, czy złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej.
Bydgoszczanie najczęściej składają elektroniczny wniosek o wyrobienie prawa jazdy czy dowodu osobistego. Często wiele wniosków wpływa do urzędu stanu cywilnego. Emilia Nowakowska z wydziału spraw obywatelskich bydgoskiego urzędu miasta podpowiada, co zrobić, by sprawy urzędowe załatwiać bez wychodzenia z domu. Najpierw trzeba założyć kontro ePUAP:
Można to zrobić poprzez zalogowanie się na stronie ePUAP i tam złożyć wniosek. W dalszej kolejności mamy możliwość potwierdzenia wniosku w jednym z punktów potwierdzających. Takim punktem jest urząd miasta. Prostszą formą jest złożenie wniosku i założenie tego konta ePUAP poprzez swoje konto bankowe.
Z platformy ePUAP korzysta nie tylko bydgoski urząd miasta. Przez internet możemy załatwić niektóre sprawy w ZUS, NFZ i urzędzie skarbowym.