Bydgoska firma jest na krawędzi. Pracownicy są zwalniani, wypłat za listopad 2024 nie dostali
ARP E-Vehicles to polska spółka, której właścicielem jest spółka Skarbu Państwa - Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Ma siedzibę przy ul. Raczkowskiego, na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Od 2020 roku produkuje autobusy elektryczne pod marką PILEA. Dotąd powstało ich ponad 20. Jeżdżą m.in. w Koninie, Bełchatowie, Myszkowie i Malczycach. Prototyp autobusu zaprojektowali polscy inżynierowie. Jeszcze niedawno firma miała plany, by razem z kanadyjskim producentem ogniw wodorowych stworzyć autobusy PILEA H2.
Kiedyś ta bydgoska firma zatrudniała 100 osób, teraz ledwo 50 i zwalnia ludzi
Kiedyś w firmie pracowało 100 osób, teraz zatrudnia około 50. Już na początku 2024 roku pracownicy zaczęli obawiać się o przyszłość firmy. Latem nie otrzymali obiecanego wsparcia finansowego od ARP SA, co podobno wynikało z niezrealizowania określonego celu przez firmę.
W listopadzie była jeszcze nadzieja, że przed świętami wypłaty będą normalnie. Płonna. W grudniu 2024 roku pracownicy napisali list otwarty do Rady Nadzorczej spółki i lokalnych parlamentarzystów. Okazało się, m.in. że nie dostali pensji od 10 grudnia. Ale mimo to przychodzili do pracy.
Od lipca 2022 roku prezesem firmy był Piotr Śladowski. 28 listopada 2024 roku zrezygnował ze stanowiska. Wybrano nową prezeskę.
18 grudnia rzeczniczka prasowa Agencji Rozwoju Przemysłu przekazała, że spółka będzie badać sytuację bydgoskiej firmy, a prezes ARP, Michał Dąbrowski, spotkał się już z przedstawicielami pracowników. Czekamy na oficjalne stanowisko.
Tymczasem pracownicy firmy zaprosili media, by opowiedzieć, co tam się dzieje. Widzieliśmy, jak kolejni wychodzą z firmy z wypowiedzeniami.
Bydgoska firma ARP E-Vehicles ma kontrakt na wyprodukowanie nowoczesnego autobusu. Ale go nie robi, bo nie ma pieniędzy
- Nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi na nasz list otwarty. Jedynymi osobami, które zareagowały jest zarząd Agencji Rozwoju Przemysłu- mówi Natalia Barcz, zastępczyni kierownika działu marketingu ARP E-Vehicles. - Powiedzieli tyle, że analizują sytuację. Spotkali się z trzema przedstawicielami spółki i wysłuchali naszych obaw. Dostali od nas informacje, ile jesteśmy w stanie wyprodukować autobusów w obecnej sytuacji. Nie wiemy, co mamy dalej robić. Wypłat za listopad nie dostaliśmy, bo konta firmy są puste. Święta, zwłaszcza pracowników produkcji, będą bardzo smutne. Na kolejne pensje nie ma szans. Czekamy na decyzję głównego zarządu, czy dalej będą nas finansować, czy będziemy dalej produkować autobusy, które są w 60 proc. zbudowane z polskich elementów - dodaje.
Pracownicy już są zwalniani. Firma ma zlecenie na autobus, ale go nie robi.
- Mamy obecnie do zrealizowania jeden kontrakt, ale nie mam finansowania, by go wykonać. Nic więc nie robimy, tylko walczymy o przyszłość spółki. Jako pracownicy liczymy, że się uda. Produkt się broni, jest dobry, przełomowy, dodatkowo mamy kilka projektów po zrealizowaniu których bylibyśmy pionierem w elektromobilności w transporcie publicznym - mówi Natalia Barcz.
Prezeska ARP E-Vehicles powiedziała pracownikom, że sytuacja jest dramatyczna
Nowa prezeskach bydgoskiej firmy powiedziała pracownikom wprost, że jest dramatycznie. Wciąż analizuje sytuację.
- Apelujemy do ARP S.A. o niezwłoczną decyzję w sprawie naszej przyszłości. Kilka dni dzieli nas od całkowitego zamknięcia - mówi Natalia Barcz.
- ARP E-Vehicles to spółka, która trafiła do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP), na podstawie decyzji poprzedniego zarządu agencji, podjętej w 2020 roku. Spółka znajdowała się wtedy w trudnej sytuacji finansowej - informuje Katarzyna Frendl, rzecznik prasowy Agencji Rozwoju Przemysłu. - ARP trzykrotnie podwyższała kapitał spółki. Pierwsze dokapitalizowanie Spółki na kwotę 50 mln zł miało miejsce we wrześniu 2020 r., następnie ARP dokapitalizowała Spółkę w marcu 2022 r. kwotą 15 mln zł. i w maju 2023 r. miało miejsce kolejne dokapitalizowanie kwotą 25 mln zł. Łączne zaangażowanie kapitałowe ARP w Spółkę wyniosło 90 mln zł. Pomimo tego wsparcia poprzedniemu Zarządowi Spółki ARP E-Vehicles, który prowadził jej sprawy od 2022 roku do grudnia 2024 r. nie udało się poprawić sytuacji finansowej. Mimo zaangażowania tak wielkich środków finansowych poprzedni zarząd nie zrealizował celów biznesowych, a Spółka przynosiła trwałe straty. W dniu 13 grudnia 2024 roku Rada Nadzorcza ARP E-Vehicles wybrała w konkursie na stanowisko prezesa zarządu Alicję Hnatkowską, która aktualnie prowadzi dokładną analizę sytuacji spółki. Na tej podstawie przygotuje plan dotyczący jej przyszłości, dalszego funkcjonowania oraz kwestii zatrudnienia - pisze w oświadczeniu do naszej redakcji.