UOKiK w Bydgoszczy. Co wykazała kontrola?
Inspektorzy weryfikowali m.in. rzetelność obsługi, prawidłowość uwidaczniania cen, stosowanie legalizowanych wag oraz zgodność składników z deklaracjami w menu. Jak podkreślił UOKiK, najwięcej zastrzeżeń dotyczyło braku cenników i informacji o gramaturze dań, a także nierzetelnej obsługi, takiej jak podawanie mniejszych porcji niż zadeklarowane lub zastępowanie składników bez wiedzy klienta.
– Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci, klienci danego placówki, danego miejsca, powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy. Czyli ta cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest np. serwisowa, muszą być nam podane jasno i rzetelnie i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą. Ta gramatura to ważna kwestia, ponieważ ona szczególnie odgrywa ważną rolę w wakacje – przypomina Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.
Jak przypomina rzeczniczka, gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cenę takiego dania przed złożeniem zamówienia.
- To kolejna rzecz, jeśli chodzi o radę i wypełnianie rzetelności obsługi konsumentów. Ważne jest również to, by w przypadku zadeklarowanych składników, które restaurator chciałby zastąpić jakimiś innymi odpowiednikami, musi to zrobić za zgodą konsumenta i poinformować go o tym znacznie wcześniej – dodaje Małgorzata Cieloch.
W całym kraju nałożono 163 decyzje o karach na łączną kwotę blisko 178 tys. zł, a także 110 mandatów karnych i 55 wniosków do sądu.
Bydgoskie punkty z nieprawidłowościami
W Bydgoszczy skontrolowano 11 lokali, w których stwierdzono uchybienia. Oto one:
- Chińska Patelnia (ul. Szpitalna 3) – brak informacji o cenie jednostkowej, inne uchybienia.
- Restauracja Hotelu Ikar (ul. Szubińska 32) – brak cennika, błędy przy obsłudze.
- Bar Akademicki Kapuściska (ul. Wojska Polskiego 20D) – pojedyncze uchybienie dot. cen.
- Pizza i Gitara (ul. Stary Port 9/1) – brak cen i problemy ze stanem sanitarnym.
- KARRAMBA (ul. Stefana Batorego 1) – brak cen przy towarach.
- Naleśnikarnia Gramofon (ul. Długa 22) – błędne oznaczenie cen i uwagi do czystości.
- Kawiarnia Bromberg Kaffee (ul. Gdańska 16) – nierzetelna obsługa, brak informacji o cenach.
- Restauracja Zimmer Caffe (ul. Gdańska 7) – brak cennika.
- Restauracja TOM-MAR (pl. Piastowski 17) – brak informacji o cenie.
- Restauracja Luizjana (ul. Długa 27) – brak cen i gramatury.
- Kawiarnia Cafe Kino (ul. Długa 32) – brak cen jednostkowych, inne nieprawidłowości.
Co może zrobić klient?
UOKiK przypomina, że każdy konsument ma prawo do reklamacji, jeśli usługa gastronomiczna została wykonana nierzetelnie – np. podano za małą porcję, potrawa była za zimna lub podano coś innego niż zapisano w menu.
W przypadku stwierdzenia braku informacji o cenach, zawyżenia rachunku lub innych nieprawidłowości, klienci mogą i powinni zgłaszać takie sytuacje do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.