Bydgoskie lokale gastronomiczne pod lupą UOKiK. W wielu miejscach stwierdzono nieprawidłowości [LISTA]

2025-07-02 14:43

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki ogólnopolskiej kontroli gastronomii. Inspekcja Handlowa sprawdziła 626 lokali w całym kraju – w aż 75 proc. z nich wykryto różnego rodzaju uchybienia. W zestawieniu pojawiło się również 11 punktów z Bydgoszczy, w których ujawniono m.in. brak cenników, błędy w gramaturze dań i nierzetelną obsługę.

Bydgoskie lokale gastronomiczne pod lupą UOKiK. W wielu miejscach stwierdzono nieprawidłowości [LISTA]

i

Autor: Dawid Olszewski, pixabay

UOKiK w Bydgoszczy. Co wykazała kontrola?

Inspektorzy weryfikowali m.in. rzetelność obsługi, prawidłowość uwidaczniania cen, stosowanie legalizowanych wag oraz zgodność składników z deklaracjami w menu. Jak podkreślił UOKiK, najwięcej zastrzeżeń dotyczyło braku cenników i informacji o gramaturze dań, a także nierzetelnej obsługi, takiej jak podawanie mniejszych porcji niż zadeklarowane lub zastępowanie składników bez wiedzy klienta.

– Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci, klienci danego placówki, danego miejsca, powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy. Czyli ta cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest np. serwisowa, muszą być nam podane jasno i rzetelnie i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą. Ta gramatura to ważna kwestia, ponieważ ona szczególnie odgrywa ważną rolę w wakacje – przypomina Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

Jak przypomina rzeczniczka, gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cenę takiego dania przed złożeniem zamówienia.

- To kolejna rzecz, jeśli chodzi o radę i wypełnianie rzetelności obsługi konsumentów. Ważne jest również to, by w przypadku zadeklarowanych składników, które restaurator chciałby zastąpić jakimiś innymi odpowiednikami, musi to zrobić za zgodą konsumenta i poinformować go o tym znacznie wcześniej – dodaje Małgorzata Cieloch.

W całym kraju nałożono 163 decyzje o karach na łączną kwotę blisko 178 tys. zł, a także 110 mandatów karnych i 55 wniosków do sądu.

Bydgoskie punkty z nieprawidłowościami

W Bydgoszczy skontrolowano 11 lokali, w których stwierdzono uchybienia. Oto one:

  • Chińska Patelnia (ul. Szpitalna 3) – brak informacji o cenie jednostkowej, inne uchybienia.
  • Restauracja Hotelu Ikar (ul. Szubińska 32) – brak cennika, błędy przy obsłudze.
  • Bar Akademicki Kapuściska (ul. Wojska Polskiego 20D) – pojedyncze uchybienie dot. cen.
  • Pizza i Gitara (ul. Stary Port 9/1) – brak cen i problemy ze stanem sanitarnym.
  • KARRAMBA (ul. Stefana Batorego 1) – brak cen przy towarach.
  • Naleśnikarnia Gramofon (ul. Długa 22) – błędne oznaczenie cen i uwagi do czystości.
  • Kawiarnia Bromberg Kaffee (ul. Gdańska 16) – nierzetelna obsługa, brak informacji o cenach.
  • Restauracja Zimmer Caffe (ul. Gdańska 7) – brak cennika.
  • Restauracja TOM-MAR (pl. Piastowski 17) – brak informacji o cenie.
  • Restauracja Luizjana (ul. Długa 27) – brak cen i gramatury.
  • Kawiarnia Cafe Kino (ul. Długa 32) – brak cen jednostkowych, inne nieprawidłowości.

Co może zrobić klient?

UOKiK przypomina, że każdy konsument ma prawo do reklamacji, jeśli usługa gastronomiczna została wykonana nierzetelnie – np. podano za małą porcję, potrawa była za zimna lub podano coś innego niż zapisano w menu.

W przypadku stwierdzenia braku informacji o cenach, zawyżenia rachunku lub innych nieprawidłowości, klienci mogą i powinni zgłaszać takie sytuacje do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

CH czy H? Jak zapiszesz to słowa?
Pytanie 1 z 25
Jak zapiszesz to słowo?
Granica | 2025 07 01