Bydgoszcz inwestuje miliard złotych w transport publiczny. Nowoczesne tramwaje i elektrobusy zmieniają komunikację miejską
Rozpoczęły się pierwsze prace związane z budową infrastruktury dla elektrobusów, które wkrótce pojawią się we flocie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Równolegle trwa modernizacja zajezdni tramwajowej, a jeszcze w tym roku planowane jest zamówienie ostatnich pięciu niskopodłogowych tramwajów. Dzięki temu nowoczesny tabor będzie mógł obsługiwać nie tylko Łęgnowo, ale także nowe linie tramwajowe powstające w mieście.
– Nigdy w historii Bydgoszczy nie inwestowaliśmy tak potężnych środków w transport publiczny – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – W tym roku finalizowaliśmy dostawy 40 nowoczesnych tramwajów i dzięki zdobyciu europejskich środków, zamawiamy dodatkowe 6 pojazdów. Równocześnie MZK z sukcesem sięgnęły po środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup i infrastrukturę niezbędną do uruchomienia elektrobusów. Modernizujemy również naszą zajezdnię tramwajową, która usprawni serwisowanie pojazdów. Tylko te trzy zadania związane z taborem i jego serwisowaniem to wydatek na poziomie ponad 650 mln zł. W najbliższych latach wydamy też około 300 mln zł modernizację i budowę nowych torowisk. Razem to miliard złotych na nowoczesny, ekologiczny i przyjazny transport publiczny.
Zajezdnia tramwajowa coraz bliżej finiszu
Rozbudowa zajezdni tramwajowej, której wartość kontraktu wynosi 100 mln zł, jest już w ponad 70 procentach zrealizowana. W ostatnich tygodniach prace koncentrowały się na nowym budynku myjni oraz zbiornikach technologicznych. Kontynuowane są również roboty w hali reprofilacji obręczy (budynek 6A), gdzie wkrótce zamontowana zostanie tokarka podtorowa. To specjalistyczne urządzenie umożliwia profilowanie zestawów kołowych, co przekłada się na cichszą i bardziej komfortową jazdę tramwajów.
Zakończono także rozbiórkę dawnej portierni i budynku administracyjnego. W ich miejscu powstały nowe obiekty, które uzyskały już pozwolenie na użytkowanie. Aktualnie prowadzone są prace przy części parkingu oraz roboty torowe przy połączeniu nowej harfy z frontowym wjazdem do istniejącej hali serwisowej. Inwestycja obejmuje też montaż nowoczesnego systemu sterowania zwrotnicami, monitoring oraz oświetlenie terenu.
Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Mirbud, a zakończenie prac planowane jest na wiosnę 2026 roku.
Kolejne nowoczesne tramwaje w drodze
Modernizacja zajezdni to wsparcie dla nowoczesnego taboru, który w ostatnich latach zasilił bydgoską flotę. Wiosną miasto sfinalizowało historyczny kontrakt na dostawę aż 40 niskopodłogowych tramwajów o wartości 431 mln zł. Obecnie po torach Bydgoszczy kursuje już 75 nowoczesnych składów, co czyni miasto – obok Olsztyna – liderem w Polsce pod względem wieku taboru tramwajowego.
Dzięki dodatkowym środkom z Krajowego Planu Odbudowy możliwe stało się zamówienie kolejnych pojazdów. W ramach opcji miasto dokupiło jeden tramwaj, a jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na pięć nowych, 32-metrowych składów. Łączna wartość kontraktu na sześć dodatkowych pojazdów to 76 mln zł. Nowoczesne tramwaje pozwolą wycofać z ruchu wszystkie stare „Konstale” oraz obsługiwać planowane nowe torowiska.
Elektrobusy i zielona energia dla komunikacji
Ważnym krokiem ku zeroemisyjnej komunikacji jest podpisana latem umowa na dostawę elektrobusów dla MZK. Producentem pojazdów będzie Solaris – firma z wieloletnim doświadczeniem w produkcji autobusów elektrycznych w Polsce. Do Bydgoszczy trafi łącznie 11 nowych pojazdów, w tym siedem przegubowych i cztery krótsze, 12-metrowe.
Elektrobusy będą ładowane poprzez złącze plug-in, a ich pierwsze trasy obejmą linie kursujące przez Śródmieście. Inwestycja o wartości 56 mln zł obejmuje nie tylko zakup autobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, wiat oraz elektrowni fotowoltaicznej z magazynem energii.
Pierwsze prace już ruszyły – obecnie wykonywane są roboty ziemne pod infrastrukturę teletechniczną. Projekt został dofinansowany z programu „Zielony Transport Publiczny” na kwotę 41,65 mln zł netto, z czego 30,5 mln zł przeznaczono bezpośrednio na zakup autobusów. Resztę kosztów wsparł budżet miasta, które dokapitalizowało spółkę MZK kwotą około 12 mln zł.
Miliard złotych na ekologiczny transport
Zamówienia na nowe tramwaje, zakup elektrobusów oraz modernizacja zajezdni tramwajowej to tylko część szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego w bydgoską komunikację. W najbliższych latach miasto planuje również modernizację i budowę nowych torowisk za około 300 mln zł.
W sumie na unowocześnienie transportu publicznego Bydgoszcz przeznacza ponad miliard złotych. Dzięki tym środkom pasażerowie zyskają dostęp do nowoczesnych, ekologicznych i komfortowych środków komunikacji, które będą mogły obsługiwać zarówno istniejące linie, jak i nowe inwestycje w infrastrukturę tramwajową.