– Przy modernizacji dróg kluczową sprawą jest bezpieczeństwo – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. –W ramach naszego kolejnego pakietu zadań powstaną nowe ronda, chodniki i oświetlone przejścia dla pieszych. Wykorzystamy na ten cel fundusze europejskie.
W programie znalazły się:
- Aleksandrów Kujawski – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 – ul. Przemysłowa z ul. J. Słowackiego
- Ośno (powiat aleksandrowski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 266 z drogą powiatową na Nieszawę
- Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Koronowska z drogą powiatową w kierunku Bydgoszczy
- Żołędowo (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 – ul. Bydgoska i Jastrzębia z drogą powiatową w kierunku Kotomierza
- Strzelce Górne (powiat bydgoski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 244 z drogą powiatową na Jarużyn i Gądecz
- Prosperowo (powiat bydgoski) – skrzyżowanie skanalizowane na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 243 z drogą powiatową na Bydgoszcz
- Mełno (powiat grudziądzki) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 533 i 538
- Golub-Dobrzyń – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 534 – Szosy Rypińskiej z ul. Sokołowską
- Broniewice (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 255 z drogą powiatową na Janikowo
- Rybitwy (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu z drogą wojewódzkiej nr 251 z drogą powiatową na Janikowo i Tuczno
- Dziennice (powiat inowrocławski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 252 z drogami powiatowymi na Górę i Balczewo
- Dyblin (powiat lipnowski) – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 558 i 562)
- Rzadkwin (powiat mogileński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 255 z drogą powiatową na Ludzisko
- Rypin – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 534 – ul. toruńska i T. Kościuszki z ul. Mleczarską i Piaski
- Sępólno Krajeńskie – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 241 – ul. T. Kościuszki z ulicami Odrodzenia i J. Popiełuszki
- Plewno (powiat świecki) – rondo na połączniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno
- Błądzim (powiat świecki) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim
- Chełmża (powiat toruński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 551 – ul. Chełmińska i 3 Maja z ulicą Chełmińskie Przedmieście
- Piastoszyn (powiat tucholski) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel
- Tuchola – rondo na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska
- Bysław (powiat tucholski) – sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Cekcyn i Lubiewo
- Żnin – sygnalizacja na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 251 – ul. Dworcowej z ul. A. Mickiewicza
- Barcin (powiat żniński) – rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 254 – ul. Pakoska i Mogileńska z ul. 4 Stycznia i Polną.
W Sępólnie Krajeńskim trwa budowa ronda, a dla kolejnych zadań przygotowywane są dokumentacje projektowe, obejmujące m.in. dla rond w Barcinie, Rypinie, Żołędowie i Ośnie. Część dokumentacji została zlecona w poprzednich latach w oparciu o porozumienia z samorządami gmin i powiatów. To przede wszystkim ronda w Golubiu Dobrzyniu i Barcinie.
Współpraca z samorządami lokalnymi przyspiesza proces inwestycyjny, a cały pakiet zadań o wartości około 72 milionów złotych ma być zrealizowany w ciągu najbliższych czterech lat. Projekt finansowany jest ze środków unijnych Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Na program modernizacji dróg wojewódzkich w najbliższych latach przeznaczono 1,5 miliarda złotych, głównie ze środków budżetu województwa. Dodatkowe dofinansowanie pochodzi z funduszy unijnych (136 mln euro) i budżetu centralnego (ok. 170 mln zł na obwodnice oraz 470 mln zł na rozbudowę innych dróg).
Współpraca z samorządami lokalnymi umożliwia realizację części zadań. Obecnie prowadzone są inwestycje i remonty na drogach wojewódzkich o łącznej wartości blisko pół miliarda złotych.