Strategiczna umowa finansowa Pesy
Pesa Bydgoszcz podpisała porozumienie finansowe o maksymalnej wartości 6,8 mld zł z konsorcjum skupiającym ponad 20 instytucji finansowych z Polski i zagranicy. Informację tę przekazał w czwartek dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji spółki Maciej Grześkowiak. Jak zaznaczył, jest to jedno z największych przedsięwzięć finansowych w dziejach firmy, które znacząco zwiększa jej potencjał rozwojowy i umacnia pozycję rynkową.
Finansowanie strategii i sygnał z rynku
Wiceprezes Pesy odpowiedzialny za finanse, Robert Trafiłowski, podkreślił, że zawarta umowa zapewnia środki na realizację „Strategii 2030+”. Przygotowanie porozumienia trwało około roku, a w skład konsorcjum weszły zarówno instytucje od lat współpracujące ze spółką, jak i nowe podmioty o globalnym zasięgu. Jego zdaniem jest to wyraźny sygnał z rynków finansowych, że kierunek obrany przez Pesę jest oceniany pozytywnie i budzi zaufanie. Umowa ma zabezpieczać potrzeby rozwojowe firmy oraz umożliwiać dalszą ekspansję, w tym podwojenie skali produkcji, sprzedaży i mocy przerobowych od 2024 roku.
Inwestycje i wzrost skali działalności
Trafiłowski poinformował również, że realizowany program inwestycyjny przekracza 560 mln zł. W bieżącym roku powstały trzy nowe hale produkcyjne — jedna została już oddana do użytku, a dwie kolejne mają zostać uruchomione na początku przyszłego roku. Według zapowiedzi, w 2027 roku obroty spółki mogą osiągnąć poziom około 1 mld zł. Z kolei prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Piotr Matczuk zwrócił uwagę, że po przejęciu przez PFR i udanej restrukturyzacji Pesa konsekwentnie realizuje swoją strategię, czego efektem są coraz lepsze wyniki finansowe, rosnąca EBITDA oraz portfel zamówień przekraczający 15 mld zł.
Nowe możliwości finansowania i ekspansja zagraniczna
Podpisana umowa nie ogranicza się wyłącznie do finansowania długoterminowych celów spółki. Zapewnia także środki na bieżącą działalność oraz pakiet zabezpieczeń gwarancyjnych dla realizowanych i przyszłych kontraktów. Dzięki temu Pesa będzie mogła intensyfikować ekspansję na rynkach zagranicznych, m.in. poprzez rozwój centrów serwisowych w Czechach i Rumunii. Spółka, będąca producentem taboru kolejowego i tramwajów, zatrudnia obecnie blisko 4 tysiące pracowników w zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim.