- 20 sierpnia 2025 roku po godzinie 16 doszło do kolizji dwóch tramwajów na ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy.
- Według świadków, tylna część tramwaju zmierzającego w stronę centrum wykoleiła się na łuku skrzyżowania z ulicą Kamienną, co spowodowało zderzenie z tramwajem nadjeżdżającym z przeciwka.
- Jeden z tramwajów uderzył bokiem w pięć poprawnie zaparkowanych samochodów.
- Motorniczy obu pojazdów byli trzeźwi.
Po wypadku z udziałem tramwajów pytamy o stan torowiska na ul. Gdańskiej
Tuż po wypadku strażacy informowali, że w obu tramwajach linii nr 2 mogło jechać nawet 140 osób. Na szczęście nikomu nic się nie stało.
W sieci pojawiło się wiele komentarzy na temat tego, że od dawna gołym okiem widać było, że tam właśnie - na skrzyżowaniu ul. Gdańskiej i Kamiennej - potrzebna jest pilna naprawa torowiska.
O to, czy motorniczy rzeczywiście zgłaszali problem, pytamy w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w Bydgoszczy.
- Trwa wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, służby weryfikują, co było przyczyną wykolejenia tramwaju, ale faktem jest, zgłaszaliśmy, że potrzebna jest naprawa - mówi nam Piotr Bojar, prezes MZK Bydgoszcz.
Okazuje się, że już po wypadku przy kościele Klarysek, do którego doszło w lutym tego roku, kiedy tramwaj wypadł z szyn i wjechał w arkady budynku, jasne było, że torowisko w okolicach skrzyżowania ul. Gdańskiej i Kamiennej także jest do remontu.
- Robiliśmy wtedy z drogowcami przegląd torowiska, wskazaliśmy kilka miejsc, w których konieczne są naprawy, m.in. to, gdzie doszło do wykolejenia tramwaju 20 sierpnia 2025 roku. Niestety z powodu innych zobowiązań drogowców, napiętego harmonogramu prac, nie udało się wcześniej dokonać naprawy - informuje Piotr Bojar.
Powstają nowe torowiska, wymieniany jest tabor. Na naprawy brakuje czasu?
Prezes MZK współpracę z drogowcami ocenia dobrze, podkreśla wagę inwestycji w nową infrastrukturę tramwajową i w nowe pojazdy, ale podkreśla, że równocześnie trzeba dbać o istniejące torowiska.
Drogowcy wymienili szynę w okolicach skrzyżowania Gdańskiej z Kamienną dopiero nocą po wypadku. Ok. godz. 5 nad ranem następnego wszystko było gotowe. To jednak wciąż tylko doraźna naprawa.
Wprowadzono ograniczenie prędkości dla tramwajów po wykolejeniu na ul. Gdańskiej
- Wprowadzono też ograniczenie prędkości do 20 km. na godzinę, będziemy obserwować, jak w tym miejscu teraz się jeździ, jak w normalnej aksploatacji będzie się sprawdzała wymieniona szyna - mówi Piotr Bojar.
Prezes nie wie, ile dokładnie osób było w tramwajach w chwili zdarzenia. Pewne jest jednak, że nikomu nic się nie stało.
Bydgoscy drogowcy: Stan torowisk w Bydgoszczy jest na bieżąco monitorowany
- Przyczyny zdarzenia są ustalane przez policję oraz służby nadzoru ruchu MZK. W nocy zostały dokonane niezbędne, miejscowe naprawy torowiska przez służby MZK i ruch tramwajowy został przywrócony. Dla bezpieczeństwa wprowadziliśmy w tym miejscu dodatkowo ograniczenie prędkości do 20 km/godz. dla tramwajów. Dodam, że stan torowisk w Bydgoszczy jest na bieżąco monitorowany, prowadzone są także okresowe prace modernizacyjne. Przeglądy całej infrastruktury dokonywane są raz w miesiącu przez pracowników spółki MZK, tej samej firmy, w której zatrudnieni są motorniczy tramwajów. Bazując na obserwacjach tej jednostki, planowane są remonty. Naprawy są dostosowane do harmonogramu innych inwestycji i zamknięć torowych tak, aby nie paraliżować ruchu tramwajów w całym mieście. Remont cząstkowy torowiska na skrzyżowaniu ul. Kamienna – Gdańska jest zaplanowany, gdy rozpoczną się prace związane z przebudową pętli Las Gdański, a ruch tramwajowy w tej części miasta zostanie wstrzymany. Aktualnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na tę inwestycję. Planowany czas remontu to wiosna – lato 2026 - informuje Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.
Dodaje, że w miniony weekend nie wpłynęło żadne formalne zgłoszenie o złym stanie torowiska w tym miejcu - to sugerują niektórzy internauci.