- W Bydgoszczy trwa zaawansowana rozbudowa zajezdni tramwajowej, osiągając już niemal 60% zaawansowania prac.
- Inwestycja za blisko 100 mln zł obejmuje nowoczesne budynki techniczne, myjnię z proekologicznym wyposażeniem oraz halę do reprofilacji obręczy kół.
- Zastosowano innowacyjną technologię "szyn w otulinie", redukującą hałas i wibracje. Jakie jeszcze udogodnienia przyniesie nowa zajezdnia dla transportu publicznego w Bydgoszczy?
Nowoczesność zamiast przestarzałej infrastruktury
Projekt przewiduje nie tylko przebudowę istniejącej infrastruktury, ale także stworzenie od podstaw nowoczesnych budynków technicznych, portierni i zaplecza eksploatacyjnego. Na terenie zajezdni powstaje m.in. nowoczesna myjnia tramwajowa z proekologicznym wyposażeniem, hala do reprofilacji obręczy kół (co pozwoli ograniczyć hałas i drgania na trasach) oraz zaawansowane instalacje techniczne.
Zakończono już budowę budynku portierni z trafostacją, a intensywne prace trwają przy montażu prefabrykowanej konstrukcji hali do reprofilacji i myjni. Obiekty powstają z gotowych elementów słupowo-belkowych, co przyspiesza cały proces.
Innowacyjne torowiska. Cicho i bez wibracji
Jednym z najciekawszych rozwiązań jest zastosowanie innowacyjnej technologii ERS, czyli tzw. „szyn w otulinie”. To nowoczesny system, który znacząco redukuje hałas oraz wibracje generowane przez tramwaje, a przy tym wydłuża żywotność całej infrastruktury. System ten stosowany jest m.in. w krajach Europy Zachodniej. Prace przy torowisku wykonuje firma Terlan.
Inwestycja za niemal 100 mln zł
Rozbudowa zajezdni jest integralną częścią większego planu rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy. Miasto zainwestuje w ten projekt blisko 100 mln zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na wiosnę 2026 roku.
Zajezdnia będzie w pełni dostosowana do obsługi najnowszego taboru, który sukcesywnie trafia na bydgoskie torowiska. Tylko w tym roku dostarczono ostatnie pojazdy w ramach kontraktu na 40 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Obecnie po Bydgoszczy kursuje już 75 takich składów, co plasuje miasto w czołówce krajowej – tuż obok Olsztyna – pod względem nowoczesności floty tramwajowej.
Kolejne inwestycje już w toku
Rozbudowa zajezdni to nie wszystko. Władze miasta kontynuują szereg innych działań na rzecz komunikacji miejskiej. Wśród nich:
- trwająca modernizacja torowiska na ul. Toruńskiej,
- zlecenie budowy torowiska na ul. Solskiego,
- planowana rozbudowa ul. Nakielskiej z buspasami na Miedzyniu.