Ubiegły rok był jednym z najlepszych pod kątem długości nowych tras rowerowych. Powstało ich prawie 10 kilometrów. Powstały między innymi nowe trasy wzdłuż ul. Smukalskiej, Jeździeckiej, bulwarów nad Brdą, nad Wisła w Starym Fordonie oraz kontrapasy w Śródmieściu.
Mieszkańcy wskażą miejsca na rowerowe parkingi
Wraz z realizacją nowego pakietu zadań miasto doposaży nowe ścieżki i kolejne miejsca w mieście w rowerowe stojaki. 7 lutego rozpoczną się konsultacje społeczne których celem będzie wybranie optymalnej lokalizacji dla 500 poręczy, przy których można bezpiecznie zaparkować i pozostawić rower. Mieszkańcy zaproponują lokalizacje, a następnie członkowie Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy przedstawią rekomendację do ich umiejscowienia.
Wraz z modernizacją torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej w okolicach zajezdni zbudowana zostanie ścieżka rowerowa na docinku od Kazimierza Wielkiego do ul. Równej (około 900 metrów). Dodatkowa infrastruktura budowana będzie po południowej stronie ulicy. Trwają przygotowania do podpisania umowy.
Nowa trasa rowerowa zacznie powstawać nad brzegiem Brdy pomiędzy ul. Krakowską i Żabią. Inwestycja realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że w pierwszej kolejności wykonawca skupi się na dokumentacji i pozwoleniach. Z gotowej trasy o długości 1,6 kilometra skorzystamy w połowie 2026 roku. W tym roku planowane jest też zlecenie robót na kolejnym odcinku bulwarów od ul. Żabiej do mostu Kazimierza Wielkiego (około 1,2 km).
W trybie „zaprojektuj i wybuduj” drogowcy zlecą budowę brakującego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do Wiślanej (ok. 0,8 km). Ta inwestycja wiąże się także z budową kładki nad magistralą węglową. W poprzednich latach wyremontowane zostały odcinki tej trasy pomiędzy Kapliczną i Sochaczewską oraz od Wiślanej do Inflanckiej.
Wkrótce kolejne kilometry
Wczesną wiosną zakończone zostaną między prace wykończeniowe przy nowych mostach Kazimierza Wielkiego. Zostały one powiązane z budową dróg rowerowych wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego i skrzyżowań z ulicami Fordońską oraz Toruńską. Powstało też połączenie w kierunku bulwarów, które będą również wkrótce rewitalizowane. To około 1,8 kilometra ścieżek rowerowych.
Ruszyła też budowa kolejnych elementów Wielkiej Pętli Fordonu wzdłuż ul. Wierchowej i Geodetów. To zadanie obejmujące odcinek o długości ok. 1 km wytypowane do realizacji bezpośrednio przez mieszkańców w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Przed przetargiem jest budowa odcinka od Doliny Śmierci w kierunku ul. Rataja (1,2 km). Dokumentacja przygotowywana będzie dla kolejnych odcinków (m.in. przez planowany park Akademicki).
Dobudowany zostanie brakujący odcinek drogi rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 244 biegnący w granicach miasta (osiedle Janowo) od ul. Biwakowej w kierunku mostu na Brdzie (około 100 metrów). To część nowej drogi rowerowej łączącej Bydgoszcz z Bożenkowem. Maksymilianowem i Samociążkiem wybudowanej przez Starostwo.
W ramach budowy bezpiecznego przejścia na Wyżynach powstaną też na ul. Wojska Polskiego w miejscu starej kładki przejazdy dla rowerów. Skomunikują one w lepszy sposób drogi rowerowe znajdujące się po obu stronach ulicy.
Informacja prasowa