- Bydgoszcz przystępuje do kompleksowej przebudowy wiaduktu tramwajowego WOŚP, kluczowego dla komunikacji miejskiej.
- Inwestycja za blisko 20 mln zł realizowana w formule "zaprojektuj i wybuduj" zapewni płynność ruchu tramwajowego dzięki tymczasowym torowiskom.
- Nowoczesna konstrukcja i torowisko umożliwią szybszy przejazd tramwajów, a także awaryjny przejazd samochodów.
Nowa inwestycja w systemie „zaprojektuj i wybuduj”
Podpisano umowę na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II w Bydgoszczy. Inwestycja realizowana zostanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że wykonawca odpowiada zarówno za przygotowanie dokumentacji projektowej, jak i za samą realizację robót. W pierwszej kolejności powstanie projekt techniczny, a prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku.
Za przebudowę odpowiada firma Mostostal Kielce, która ma już doświadczenie w tym rejonie. Wcześniej zajmowała się modernizacją sąsiedniego północnego wiaduktu drogowego. Zakończenie inwestycji zaplanowano na wiosnę 2027 roku. Koszt przedsięwzięcia wyniesie prawie 20 mln zł, finansowanych z budżetu miasta.
Ruch tramwajowy zostanie utrzymany
Podczas przebudowy pasażerowie wszystkich linii tramwajowych poruszających się po obiekcie – czyli linii 2, 9 i 11 – nie muszą martwić się o utrudnienia. Miasto zapowiedziało budowę tymczasowego torowiska na jednym lub dwóch sąsiednich wiaduktach drogowych. Wymaga to nie tylko wykonania torów, ale również instalacji trakcji elektrycznej.
Jak podkreśla Urząd Miasta Bydgoszczy, jedynie w czasie wpinania tymczasowego torowiska konieczne będzie krótkotrwałe wstrzymanie ruchu tramwajowego. Szczegółowe rozwiązania organizacyjne zostaną opracowane na etapie dokumentacji projektowej.
Co się zmieni po przebudowie?
Prace obejmą rozbiórkę starej konstrukcji i wzniesienie nowego obiektu dopasowanego architektonicznie i konstrukcyjnie do sąsiednich wiaduktów drogowych. Nowy wiadukt będzie miał cztery przęsła w układzie ciągłym, co oznacza dylatacje jedynie na początku i końcu konstrukcji. Powstaną także jednosłupowe filary, identyczne jak te, które wspierają istniejące wiadukty drogowe.
Nowe torowisko z płyty betonowej zostanie przystosowane do awaryjnego przejazdu samochodów. Zainstalowane zostanie również nowoczesne, energooszczędne oświetlenie obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki modernizacji tramwaje mają zyskać możliwość szybszego i płynniejszego przejazdu między Wzgórzem Wolności a Wyżynami.
Historia wiaduktu tramwajowego WOŚP
Obiekt został zaprojektowany według norm obowiązujących w 1966 roku, a jego parametry już dawno przestały odpowiadać wymaganiom współczesnego taboru. Co ciekawe, przez pierwsze kilkanaście lat wiadukt nie był w ogóle użytkowany – wybudowano go z torowiskiem o szerszym rozstawie szyn (1435 mm), co miało być wstępem do zmiany obowiązującego w Bydgoszczy wąskiego toru (1000 mm).
Pierwsze tramwaje przejechały nim dopiero w październiku 1984 roku, kiedy przedłużono linię do ul. Karpackiej i dopasowano rozstaw torów do reszty sieci. Do 2020 roku z wiaduktu korzystała wyłącznie linia nr 2, a dopiero po otwarciu torowiska wzdłuż ul. Kujawskiej przejazdy stały się znacznie częstsze. Wraz z wymianą taboru na nowoczesny – ale znacznie cięższy – pogorszył się stan przyczółków, co zmusiło władze do ograniczenia prędkości tramwajów i podjęcia decyzji o budowie nowego obiektu.
Kontynuacja modernizacji infrastruktury
Nowy wiadukt tramwajowy będzie trzecim elementem kompleksowej przebudowy układu komunikacyjnego w tym miejscu. Południowy wiadukt drogowy zmodernizowano w 2017 roku, a północny w 2022 roku.