Wilczak – Przemiany przedmieścia Bydgoszczy
Wilczak został włączony w granice Bydgoszczy dopiero w 1920 roku, jednak już na przełomie XIX i XX wieku obszar ten zaczął dynamicznie się rozwijać. W Wilczaku działały m.in. cegielnia oraz fabryka obrabiarek. Na początku XX wieku rozpoczęto zabudowę kolejnych ulic kamienicami charakterystycznymi dla miasta. W 1901 roku na ul. Nakielską wprowadzono tramwaje, a tuż przed I wojną światową Wilczak zamieszkiwało 6 tysięcy osób.
Odnowienie fasad kamienic przy skrzyżowaniu ulic W. Pola i J. Chłopickiego
W ostatnich latach bydgoskie osiedle zmienia się nie do poznania. Niebawem zmieni się jeszcze bardziej. W ostatnich latach odnowiono fasady wszystkich budynków wokół skrzyżowania ulicy W. Pola i J. Chłopickiego. Narożne kamienice, wzniesione w latach 30. XX wieku, przez wiele lat były w złym stanie z nieukończonymi elewacjami. Teraz prezentują się w stonowanych kolorach, a ich charakterystycznymi elementami są duże okna i lukarny. Prace konserwacyjne wciąż trwają przy budynku przy ul. W. Pola 8.
Renowacja kamienicy przy ul. J. Chłopickiego nr 17 i ul. Nakielskiej 51
Remont przeszła znacznie starsza kamienica pod numerem 17, znajdująca się na końcu ulicy J. Chłopickiego. Zbudowany pod koniec XIX wieku budynek wyróżnia się eleganckim portalem wejściowym ozdobionym płaskorzeźbą. W ostatnich tygodniach odnowiona została także kamienica przy ul. Nakielskiej 51. W ubiegłym roku, w związku z budową marketu na skrzyżowaniu ulic Nakielskiej i Stawowej, zainstalowano nową sygnalizację świetlną i przebudowano część chodników.

Nowa zabudowa na terenach po fabryce obrabiarek
Na terenach po fabryce obrabiarek, która przeniosła się poza miasto, trwa zabudowa. Projekt realizuje Polski Holding Nieruchomości, a wykonawcą jest firma Alstal. Pierwszy etap inwestycji przy ulicy Nakielskiej 53 zakłada budowę trzech budynków mieszkalnych oraz podziemnego garażu na 170 samochodów. Na placu budowy zostaną zainstalowane trzy żurawie, z których pierwszy już został zamontowany.
Projekt, który będzie realizowany w kilku etapach, ma na celu połączenie różnych funkcji, w tym mieszkaniowej oraz handlowo-usługowej. W ramach inwestycji powstanie 13 budynków, oferujących niemal 600 mieszkań. Oprócz samego osiedla, planuje się utworzenie terenów rekreacyjnych, placu zabaw oraz przestrzeni dla rowerów. Koncepcja PHN zakłada również rewitalizację zabytkowych budynków na tym obszarze, takich jak hala montażu i willa Blumwego, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, aby stały się one dostępne dla mieszkańców i lokalnej społeczności.