Spis treści
- Katastrofa Titanica
- Menu śniadaniowe na Titanicu
- Dania główne, dodatki i napoje
- Kto podróżował drugą klasą na Titanicu?
- Pasażerowie II klasy. Warunki na statku
- Ilu pasażerów klasy drugiej przeżyło katastrofę Titanica?
Katastrofa Titanica
10 kwietnia 1912 roku, dokładnie o godzinie 12:00, z brytyjskiego portu w Southampton wyruszył Titanic. Jego pierwszy rejs miał szybko trafić na pierwsze strony najważniejszych gazet i tak się stało. Jednak okoliczności były zupełnie inne.
W nocy z 14 na 15 kwietnia statek natknął się na przeszkodę – górę lodową. Płynąc z nadmierną prędkością, nie zdołał jej ominąć. Po zaledwie 2 godzinach i 40 minutach od zderzenia, Titanic znalazł się na dnie Atlantyku, a na miejscu zginęło 1,5 tys. pasażerów.
Choć od tej katastrofy minęło już ponad sto lat, katastrofa Titanica wciąż budzi silne emocje. Muzeum poświęcone słynnemu statkowi w Southampton, skąd rozpoczął swój nieszczęsny rejs, przyciąga rzesze turystów.
Polecany artykuł:
Menu śniadaniowe na Titanicu
Bilet wstępu kosztuje 11 funtów, co odpowiada około 60 zł, i jest ważny przez cały rok. Wśród eksponatów znajduje się m.in. autentyczne menu śniadaniowe dla pasażerów drugiej klasy z 11 kwietnia, czyli z drugiego dnia rejsu. Jest ono prawdopodobnie jedynym zachowanym, przeszło stuletnim menu z Titanica. Co serwowano na pokładzie? Sprawdźmy!
Jako przystawkę pasażerowie mogli zamówić sobie owoce, owsiankę lub znixtamalizowaną kukurydzę (boiled hominy). To tradycyjna metoda obróbki kukurydzy, polegająca na gotowaniu kukurydzy w wodzie z dodatkiem wapnia (np. w postaci wapna hydratyzowanego) lub sody oczyszczonej.
Po ugotowaniu kukurydza była spłukiwana, a następnie mielona na masę. Właśnie taki przysmak serwowano klasie drugiej na śniadanie. To jednak dopiero początek! Klienci mieli do wyboru "Yarmouth bloaters", czyli wędzoną rybę, zazwyczaj śledzia, pochodzącą z regionu Yarmouth w Anglii.
Dania główne, dodatki i napoje
Dodatkowo pasażerowie mieli do wyboru:
- Fresh fish – świeża ryba,
- Grilled ox kidneys & bacon - grillowane nerki wołowe z bekonem,
- American dry hash au gratin - amerykańska zapiekanka ziemniaczana z serem,
- Grilled sausage - grillowana kiełbasa,
- Mashed potatoes - puree ziemniaczane,
- Grilled ham & fried eggs - grillowana szynka z jajkami sadzonymi,
- Fried potatoes - smażone ziemniaki,
- Vienna & Graham rolls - bułki wiedeńskie i grahamki,
- Conserve - rodzaj przetworu owocowego, podobnego do dżemu, który zawiera całe owoce lub ich kawałki, a także dodatki, przyprawy, często gotowane z cukrem.
Jako dodatki do dania można było wybrać także bułeczki sodowe, placki gryczane, syrop klonowy, marmoladę i co ciekawe – rzeżuchę. Do picia serwowano natomiast kawę lub herbatę.
Kto podróżował drugą klasą na Titanicu?
Pasażerowie drugiej klasy Titanica stanowili zróżnicowaną grupę ludzi, reprezentującą różne warstwy społeczne i narodowości. To przede wszystkim klasa średnia i ludzie zamożniejsi, lecz – co ważne – nie arystokraci.
Pasażerowie drugiej klasy posiadali oszczędności, lecz nie mieli tytułu ani znanego nazwiska (co w takich czasach znaczyło tyle samo, co majątek). Bardzo często byli kupcami, rzemieślnikami czy ludźmi, którzy się dorobili mimo że pochodzili z niskiej warstwy społecznej.
Wśród pasażerów drugiej klasy byli zarówno Brytyjczycy, jak i osoby z innych krajów europejskich, w tym Niemców, Szwedów, Francuzów czy Włochów. Wiele osób z drugiej klasy to imigranci, którzy zamierzali osiedlić się w Stanach Zjednoczonych.
Pasażerowie II klasy. Warunki na statku
Pasażerowie drugiej klasy korzystali z wygodnych kabin, które były znacznie lepsze niż w klasie trzeciej, a także w kabinach dla klasy drugiej na innych popularnych statkach.
Kabiny były przestronniejsze i lepiej urządzone niż te w klasie trzeciej. Pasażerowie mieli do dyspozycji wspólne salony, jadalnie i inne udogodnienia. Takie, jak choćby gry w karty, koncerty orkiestry, a także możliwość korzystania z biblioteki.
Ilu pasażerów klasy drugiej przeżyło katastrofę Titanica?
Podczas katastrofy Titanica w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, pasażerowie drugiej klasy, mimo ograniczonego dostępu do łodzi ratunkowych, walczyło o przetrwanie. Szacuje się, że z pasażerów drugiej klasy zginęło około 60%. Przeżyło zaledwie 40%.
To wynik znacznie gorszy niż w przypadku pasażerów pierwszej klasy, z których nieco ponad połowa przeżyła, ale wciąż znacznie lepszy niż w klasie trzeciej, w której zginęło aż trzy czwarte podróżnych!